Offline |
Dwerg |
|
|
|
hier wil ik me graag even in mengen :p,,nico verteld het heel mooi en heb graag wat dingen toe te voegen ! nico schreef: Hey avuso, Citeer: 1. Ik denk dat alle mensen maar een missie hebben en dat is gelukkig worden. Dan heb ik het wel over echt gelukkig en niet het tijdelijke gelukkig zijn van een nieuwe auto of een vakantie. Dan heb je het in mijn visie over “Satt-Chit-Ananda”: “zijn, bewustzijn en gelukzaligheid”; wat je natuurlijke staat is. Kom weer in contact daarmee. Gelukkig WORDEN? Hm, ben je nu ONGELUKKIG dan? Waarom zou je gelukkig willen WORDEN?Waarom zou je daarmee wachten? Waarom zou je niet gewoon gelukkig ZIJN? Je weet net zo goed als ik dat dat “felbegeerde geluk(sgevoel)" niet in de toekomst ligt, maar alleen in het Hier en Nu. Door gelukkig te willen WORDEN, stel je m.i. steeds alleen maar voor je uit om in het Hier en NU gelukkig te ZIJN? Ik snap wat avuso probeerd te zeggen, wat jij verteld over die auto of vakantie, is je zelfgevoel en je geluk in iets BUITEN jouw plaatsen,(je maakt je geluk afhankelijk van de gebeurtenissen buiten jouw als het uitkomt ben je gelukkig, als het er niet is ben je ongelukkig), dat betekend dat je VAN iets gelukkig moet worden, en zoals nico zegt gelukkig kan je niet worden,, je hoort het te zijn, geluk is een deel van jouw, nico praat over het nu, maar hoe kun je dan in het NU gelukkig zijn? nou tevreden zijn met alles wat je NU hebt en wat je niet hebt,(of gewoon aanvaarden dat je niet alles hebt en dan kun je ook dankbaar zijn voor iets HEEEL kleins, bijvoorbeeld dat je een lekker warme douch hebt terwijl dat ook anders had kunnen zijn, je had bijvoorbeeld ook in een arm land geboren kunnen zijn waarbij er amper schoon water hebt, je leeft dan in dankbaarheid dat je het niet zo slecht hebt en kijkt naar de mooie dingen.) geluk moet je leren zien, stel dat je in een hel leeft dan kan je zelfs daar gelukkig zijn, door gewoon niet meer te kijken naar alle rotzooi om je heen, je accepteert gewoon dat de hele werkelijkheid gewoon zo is... wat bij mij helpt is gewoon denken, alles wat er on me heen bestaat,, de mensen mijn baan, mijn rol hoe ik leef is allemaal fantasie, of een droom of een tijdelijke gebeurtenis.. waarin ik mezelf kan ervaren, de kunst is om niet steeds vast te zitten in het DENKEN DAT JE NIET GELUKKIG BENT,, door het inzicht dat we geluk zijn en dat ik me ongelukkig voel, ga ik in mezelf spitten en dan is het hey waar gaat het mis ik heb mezelf even verloren in de wereld buiten me ik gebruik dit 'lichtje/of ook wel gedachten die dan om de hoek komt kijken' om dat weer te realiseren,, en door steeds naar dat lichtje te luisteren leer ik steeds beter bij mezelf te blijven Citeer: 2. Ik heb nu nog niet echt een stappen plan of zo ik denk dat het geluk wat ik wil bereiken niet echt te plannen is omdat ik nog niet exact weet wat het geluk tegen houd. Voor dat geluk wat jij wil, heb je ook geen stappenplan nodig. Als je het dan over een stappenplan hebt, dan is er maar één stap; MINDER DOEN of stoppen met doen en beginnen met zijn in het Hier en Nu en in contact komen met wie je in werkelijkheid bent. Immers dat “geluk” waar jij het over je hebt, is niet buiten jezelf te vinden/bereiken, of wel? Het “bereiken” van dat geluk waar je het over hebt, is alleen te “bereiken” door het direct meteen in het Hier en Nu te plannen. En ja, wat houd jou inderdaad tegen? Waaruit bestaat je verzet? ook weer erg leuk, ik denk dat avuso probeert te zeggen, dat hij nog niet elk moment van heel het leven (zichzelf kan blijven) in het NU kan blijven, (dus realiseert dat hij het al is) wat wil zeggen dat hij nog niet het 'idee' oneindige geluk' bereikt hebt... het is ook een soort van oefening ...(als je deze denkwijze je eigen maakt en gewoon steeds jezelf blijft vertellen dat je het al bent, maar dat je momenteel GELOOFD dat je het niet bent, kun je weer even gaan spitten en je denkwijze opruimen,, en het weer gaan zien hij zal het vast kennen want avuso weet erg veel Citeer: Goed ik heb veel over boeddhisme gelezen en dat heeft me al een eind de goede kant op gestuurd maar toen ik begon met lezen wist ik nog niet dat dit de goede kant op was. Aangezien ik nu zelf aanvoel dat dit goed is ga ik er mee verder. Maar kan net zo goed zijn dat ik over een jaar zeg ik ga een andere kant op omdat eea toch niet bij mij past. Het boeddhisme kan een prima richtingwijzer zijn die je een bepaalde kant op laat gaan. In mijn visie bestaat er geen goede, verkeerde of foute kanten opgaan. Er zijn vele kanten of “richtingwijzers”die je op kan gaan op weg naar dat “geluk”. Echter kan een weg je dichterbij brengen bij wat je al bent? Geluk is de weg. precies zo als nico zegt, er zijn verschillende richting aanwijzers,, probeer eens te kijken naar de wereld hoeveel talen er zijn, hoeveel culturen er zijn, hoeveel geloven er zijn, en hoeveel mensen hun waarheid op een verschillende manier uitleggen of verwoorden,, de essentie van die innerlijke waarheid en die staat is het zelfde alleen door woorden lijkt het alsof mensen het over iets anders hebben,, hierbij praat ik vooral over de boeddha die hetzelfde probeert te vertellen, als een spiritueel leraar die verteld over een staat van zijn, de ander noemt het zen,, en de ander noemt het weer absolute stilte,, maar dit zijn maar woorden, de woorden beschrijven de essentie,, maar als je die essentie nooit ervaren hebt,, kun je die woorden niet begrijpen omdat je niet weet waar ze over praten...kijk misschien als ik zeg dat als je een keer heel relaxed en heerlijk heb gevoeld na het luisteren van muziek.. herken je wel waar ik over praat,, dat gevoel.. er zijn miljoenen manieren en woorden om het te vertellen,, kijk waar jij je het prettigst bij voelt, ik ben meer van simpel kindertaal, dan van boeddha,, of christenen en al die vele woorden, dat maakt het voor mezelf makkelijker...Citeer: 3. M'n lichaam en m'n grijze massa. Die laatste moet juist wat minder zijn best gaan doen maar dat is nogal een opgave voor me. Die middelen noem je terecht. En dan nog even toevoegen om je daar niet meer mee te identificeren of je juist daarvan te onthechten. Je schrijft het zelf al dat dat laatste wat MINDER zijn best moet gaan DOEN. Dat schreef ik ook al: minder doen; ook minder doen in de zin van minder denken en wat meer ZIJN, meer Bewust ZIJN door “het inzetten van het middel” van je bewustzijn. Succes en sterkte. Namasté. en groeten Nico
_________________ Leven en laten leven
Laatst gewijzigd door Nickid op 22-10-2012, 11:23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
|
|