Hallo Dr. Ska,
Antwoord op post #1Je maakt een interessant onderwerp, ik ontleed je post zodat ik later tot een vraag kan komen
Citeer:
Een hoger bewustzijn, een breder bewustzijn, meer bewust zijn, meer bewust dingen kunnen ontvangen
Je noemt hier twee feitelijk zeer verschillende elementen: Het hoger bewustzijn kan geïnterpreteerd worden als zijnde dat wat ons meer/beter maakt dan dieren, namelijk het zelfbewustzijn, het bewust zijn van emoties, motieven en gevolgen. Daarna benoem je het bewust ontvangen van 'dingen' (ik ga er hierbij maar even voor het gemak van uit dat je met 'dingen', de zaken bedoelt die buiten de bewezen menselijk-zintuiglijke waarneming gaan)
Citeer:
zou het misschien het geval zijn dat de hersenen meer informatie kunnen opnemen, en wij dat daardoor als een zesde zintuig beschouwen?
Je vraagt of het mogelijk is dat de wetenschap een deel van de menselijke hersenfunctie onderschat heeft of nog niet heeft kunnen onderzoeken.
Dat is een mogelijkheid in mijn ogen. Wetenschap staat zelden stil. De neurobiologie/psychologie/fysiologie is daar geen uitzondering op.
Citeer:
als ik kijk zie mensen met ieder een verschillende grootte van bewustzijn, meeste wel met een kleiner bewustzijn
Ik quote dit stukje afzonderlijk van de rest omdat ik hem opvallend vind.
Wat bedoel jij precies met een kleiner bewustzijn? Zijn mensen dommer dan jij? kleingeestiger misschien? hebben zij minder capaciteit? hoe zie jij dit? Wat is in jouw ogen een kleiner bewustzijn (serieuze vraag!)
Citeer:
maar zeer zelden kom ik mensen tegen, die zien wat ik kan zien en voelen wat ik kan voelen
iemand met een gelijk bewustzijnsniveau
ik voel me daar toch erg alleen in, en ik word er eigenlijk toch ook wel een beetje moe van
ik moet eigenlijk altijd wel bepaalde dingen voor me houden, dingen waar ik met niemand over kan praten, omdat ze dat niet zo bewust mee krijgen als ik, en dus geen flauw idee hebben waar ik het over heb
moet altijd op zoek naar woorden om gevoelens te kunnen verwoorden die eigenlijk niet te verwoorden zijn
altijd onder invloed van de energie van mensen in mn directe omgeving
en me daardoor bij de meeste mensen heel ongemakkelijk voelen
continu mezelf moeten afsluiten, om in mn eigen energie te blijven
Dit is iets waar ieder mens mee te kampen heeft. Ik zal hier reageren op jouw vraag, maar ook op die van vele anderen:
Jij bent geboren in jouw lichaam, daar kan niets of niemand je bij helpen. Jij bent begonnen je brein te ontwikkelen in een omgeving die je niet hebt kunnen kiezen. Jij bent opgezadeld met een aantal vervelende dingen, maar je hebt ook een aantal goede kwaliteiten. Je hebt de tijd gehad eigen meningen te ontwikkelen, je horizon te verbreden.
Jij hebt problemen met de wereld.... Of heeft de wereld problemen met jou? Hoe de weegschaal ook uitslaat, jij bent de enige die verandering kan brengen in je eigen leven. Dit kan je als onrechtvaardig bestempelen, maar wie gaat daar oordeel over uitspreken?
De wereld is je oester. Als jij er moeite mee hebt, probeer vooral jezelf, maar ook je omgeving eens kritisch te onderzoeken en probeer even kritisch te zijn over je eigen handelen als dat je bent over andermans handelen.
De wereld is jou NIETS verschuldigd. Jij bent de enige die verandering kan brengen in jouw leven!Klopt het als ik zeg dat je niet op zoek bent naar een antwoord op de vraag: "zijn mensen meer of minder hoogbewust", maar eerder, "ben ik hoger bewust dan anderen?"
Antwoord op post #2Citeer:
ik heb jarenlang wel geaccepteerd wie ik ben, wat ik kan en wat ik niet kan
maar die totale waarde lijkt wel helemaal te zijn wegevaagt, en zit ik weer met alle vragen zoals, waarom ik, waarom anderen niet, wat is mijn aandeel van dit probleem, of is dit gewoon de manier waarop het moet zijn?
Een oude vraag steekt nu weer zijn hoofd tussen het riet. Je stelt jezelf de goede vragen!... Waarom beantwoord je ze niet voor jezelf? En als ze niet zomaar beantwoordbaar zijn, waarom ga je niet op onderzoek uit naar die antwoorden?
Citeer:
ik ben nu al 3 jaar vrijgezel, mede doordat er gewoon niemand op mn pad komt die voor mijn gevoel mij kan evenaren
en ik ben een hele eerlijke, open en ook zelfvertouwende jongen, zie er ook niet slecht uit
ben heel liefdevol naar iedereen
maar liefde die naar mij toe komt is er maar weinig
je krijgt wat je geeft word er altijd gezegt, maar tot nu toe merk ik daar weinig van
niet dat ik kan stoppen met geven, aangezien het in mijn hart en ziel zit om mensen liefde te sturen en te helpen
maar hoe kan het dan dat mensen zoals ik zelf zo weinig liefde ontvangen, terweil ik zo veel heb gegeven, en heb te geven
hoe komt het dat mensen zoals ik / wij hierdoor de dupe van worden
de wereld voeden met liefde, terweil de wereld gewoon doordraait en niet stilstaat bij hetgeen waardoor de aarde, het leven, gevoed wordt
t lijkt wel of mensen het niet willen zien, niet willen weten, niet kunnen zien (vanwege het verschil in bewustzijn) en maar gewoon stug doorgaan met het leven wat ons eigenlijk niet bevalt
ik weet dat het belangrijk voor ons is om dit te blijven doen (leven blijven voeden met liefde), maar wanneer kunnen we er de vruchten van plukken?
wanneer is het onze beurt om te krijgen wat we geven?
Je begint dit gedeelte van de tekst met een herinnering aan een verloren vriendin, waarna je het in de algemeenheid trekt. Eerst benoem je de liefde voor deze dame die niemand kan evenaren en daarna ga je door in de algemeenheid. Je benoemt dat jij liefde geeft en het niet terug krijgt. Is dat dan een of andere deal die je met iets/iemand hebt gesloten. Dat alles wat je geeft ook terugkomt? Als dat zo is zou ik graag weten met wie je die deal hebt gesloten. Want zoiets kom je niet vaak tegen.
Als je geeft moet je niet terug verwachten. Geven om het geven en niet om de (onbesproken) ´beloning´ die je hiervoor verwacht.Niemand weet wat er in jou hoofd afspeelt als jij iets doet, laat staan wat jij van ze terug wilt hebben. Tenzij je er een goede afspraak over maakt.
Als je het vervelend vind om niets terug te krijgen voor een daad, moet je de daad niet ongevraagd doen.
Zo werkt dat tegenwoordig.
Antwoord op post #3Je verduidelijking komt erop neer dat je het hebt over (terugkomend op mij reactie op je eerste post) de 'dingen' in plaats van het 'hoger bewustzijn'.
Citeer:
en nog ff over de empatie en herkenning
ik heb vaak dat ik bijvoorbeeld emoties voel bijv. angst of verdriet of ook juist heel blij
en dan voel ik van welke personen ze komen, maar ik heb verder geen idee door welke oorzaak hun zich zo voelen
hmm maar nou terweil ik dit typ bedenk ik me
het is denk ik wel een herkenning van een bepaalde iets idd, maar het wordt dus niet alleen op bijv. microuitdrukking, of bepaalde fysieke situaties gebaseert
Nee, het kan door veel andere dingen komen. zoals je al zegt kan het zijn dat je vanuit het gezicht en het lichaam herkent dat iemand zich blij/boos/bang/bedroeft voelt. Het kan aangesterkt worden door een gesloten of open houding van de persoon. Het kan zijn dat deze persoon een heel andere beeldtaal heeft geleerd waardoor jij die niet direct herkend als zodanig, het kan zijn dat dez persoon zich anders heeft leren uitdrukken.
Wat jij oppakt is dat wat jij oppakt, het kan heel goed zijn dat jij je kan inleven in andermans emoties/gevoelens/zieleroerselen, maar er is ook een grote mogelijkheid dat je (meer) dan de helft invult en totaal niet weet wat er aan de hand is.
Mijn raad (als je hem wilt horen) is: check eerst eens of jijzelf zeker bent over het wie/wat/waarom en wanneer voordat je anderen probeert te helpen. Ik krijg namelijk het idee dat je je er druk maakt om anderen terwijl je eigenheid op het spel staat. (Ik kan het natuurlijk mis hebben.)