Dankjullie allemaal voor de lieve reacties. Ik had gisteren zo sterk dat gevoel, dat ik niet echt los ben van de Anorexia..... ik wilde daar iets mee, echt iets afsluiten. Niet zomaar het voorbij laten gaan, en het voelde goed het hier op het forum te plaatsen
Dreamwalker schreef:
Pas sinds deze zomer ben ik begonnen met het te leren accepteren dat ik het heb. Dat het nu eenmaal bij mij hoort. Ik heb het gevecht tegen mij zelf opgegeven. Ik ben begonnen naast mijzelf te gaan staan en mijzelf te ondersteunen waar nodig. Ik wil nooit meer tegen mijzelf vechten.
Je kunt ook niet tegen jezelf vechten. Weet je waarom? Jij bent altijd te sterk voor jezelf om tegen te vechten. Dat klinkt gek, maar het is waar als je erover nadenkt.
Om terug te komen op mijn vergelijking. Ik weet dat ik het misschien niet mag zeggen: maar jouw Anorexia is jouw gevecht geweest. Maar nu heb jij een punt achter dat gevecht gezet. Jij ziet onder ogen dat Anorexia een deel is (geweest) van jouw leven, van jouzelf. Je vecht niet meer. Je ziet het nu onder ogen dat het nu eenmaal zo is.
Wees er dan nu voor jezelf. Help jezelf door mild te zijn voor jezelf en jezelf niet meer te veroordelen voor wat er is (geweest).
Dankje voor je reactie, voor mij klinkt het heel bekend wat je schrijft over jou Gilles de la Tourette. Het is inderdaad accepteren, het is en zal altijd een deel van mij blijven. Ik had ook nooit iets anders gedaan in m'n leven als ik nu iets kon veranderen. Het heeft me zoveel goeds gebracht, voor de rest van m'n leven. Ik probeer er soms ook maar om te lachen. Het is een deel van mij, ik ben zoals ik ben. Ik zal misschien over het algemeen me meer zorgen maken om gezond eten dan anderen, maar dat is niet meer de Anorexia. Ik heb veel kennis opgedaan over voeding, dus blijf ik het belangrijk vinden gezond te eten, maar dat is alleen maar postief toch? Zolang het maar niet meer obsessief is, en dat is nu voorbij volgens mij.... ik kan het loslaten.... !
En mild zijn, lief zijn, zacht zijn voor mezelf... daar heb ik vaak nog moeite mee, maar ik ben me ervan bewust en ben aan het leren, altijd!
Dankje
Jij ook veel kracht voor het accepteren van je Gilles de la Tourette. Waarschijnlijk wanneer je het een plek geeft en accepteert, zal het ook minder aanwezig zijn... denk ik...?
Mirror schreef:
NOG KNAPPER is dat je het onder controle hebt en je weer mag gaan genieten van het leven!!
Wees trots op jezelf dat je dit gevecht gewonnen hebt ! Zo zwak als je zelf dacht dat je was zo sterk heeft het je gemaakt nu je uit je 'gevangenis' bent en weer vrij bent!
Ik weet niet wat het is, wat je voelt maar ik probeer me in te leven en het een beetje te begrijpen en ik hoop dat ik dit een beetje goed heb verwoord.
Ik wens je heel veel sterkte en moed!
Lieve groet Mirror
Dankkje Mirror, ik snap heel goed wat je bedoelt. In 'eetstoornistaal' is alles vaak heel dubbel.... ik dacht dat ik zwak was, slecht was, ik moest nog minder eten, nog dunner, ik noemde mezelf zwak omdat ik toch nog at... maar tegelijkertijd voelde ik me sterk, sterk dat ik het kon weerstaan, sterk, dat ik de kracht had ergens voor te gaan... ik haalde er kracht uit. Zonder eetstoornis voelde ik me ook zwak, het is hetzelfde als een verslaving (is wetenschappelijk bewezen, als we puur naar de hersenen kijken is een eetstoornis hetzelfde als een verslaving).
Ik heb inderdaad het LEVEN nu veel meer onder controle... of juist niet. Ik heb geleerd hoe meer ik alles kan loslaten, hoe meer controle ik heb. Tegenstrijdig, en beangstigend, maar loslaten is de sleutel naar 'controle'!
Tamuríl Telrúnya schreef:
Ik kan me voorstellen dat dat enorm veel kracht heeft gekost om het echt los te gaan laten. Niet meer bezig te zijn met controle, het veilige van Anorexia voor jou. Maar dat je nu met open visier en opgeheven hoofd verder gaat met echt leven!!!
Merci
inderdaad... met open visier en opgeheven hoofd verder gaan met echt leven. Het echte leven is eng, heel eng.... ik ben aan het leren om te leven... niet meer ontsnappen, vluchten..... en ik heb het gevoel nu goed genoeg heb leren leven, om de eetstoornis los te laten, die heb ik niet meer nodig om te vluchten. Ik heb nu andere uitwegen wanneer ik de behoefte voel te vluchten... vriendschap, vertrouwen in anderen, vertrouwen in mezelf.
Dank jullie allemaal