Ik heb me, tot nu toe, niet bemoeid met dit topic en deze discussie. Om een simpele reden: hoe mooi je het ook voorstelt, een onderzoek is altijd uiteindelijk gericht op het trekken van conclusies en in dit geval dus het in hokjes plaatsen van mensen (of ze nu spiritueel zijn of niet).
Zoals wel vaker op dit forum gebeurt, wordt ook hier het hebben van een gave verward met spiritualiteit (niet door Healthsense). Zoals ik vaker doe, wil ik nogmaals opmerken dat je prima spiritueel bezig kunt zijn zonder een gave te hebben zoals je ook prima een gave kunt hebben zonder spiritueel bezig te zijn. Die twee hebben in de basis weinig met elkaar te maken (los van het gegeven of sommige van de futuristische gaven die in dit forum aangehaald worden wel of niet bestaan of überhaupt kunnen bestaan).
Sterker nog, het bezig zijn met zaken als wicca, yoga, en wat je al niet meer noemt, inclusief een geloof aanhangen of 'op zoek zijn naar jezelf' hoeft zelfs niets te maken te hebben met spiritueel bezig zijn. Tenminste ... in mij visie op spiritualiteit. En daar begint nu juist het probleem: het is prachtig dat jullie een onderzoek starten naar spiritualiteit maar naar WAT start je dan een onderzoek? Zonder voorafgaand een kader te stellen, betekend dat, dat je IEDEREEN kunt onderzoeken want spiritualiteit is een zeer PERSOONLIJKE belevenis en daarmee heeft het een persoonlijke definitie. Iedereen die wil, kan deze term hanteren en stellen dat hij/zij spiritueel is, spiritueel bezig is of hoe hij/zij dat ook wil omschrijven.
Misschien is spiritueel bezig zijn wel uitsluitend het BESEF dat er maar EEN ENKELE persoon is die JOUW leven kan leiden en dat ben JIJ! Niemand anders kan jouw leven leiden en daar uithalen, in leren, van maken, wat jij er uit kunt halen, er van kunt leren, er van kunt maken. Je bent letterlijk alleen op deze wereld gekomen, leidt je leven alleen en gaat alleen dood. Iedereen die je onderweg tegenkomt (en soms een band mee opbouwt) is niet veel meer dan een passerend schip.
Dat maakt ook (mede dankzij de aanzienlijke hoeveelheid jaren die ik reeds op deze Aardkloot heb doorgebracht) dat ik tot het besef ben gekomen dat het niet uitmaakt wat anderen van me denken. Ik VERMELD onder mijn berichten dat alles dat ik schrijf MIJN mening is, MIJN idee, MIJN visie (hoe je het ook wilt vertalen) en geen absolute waarheid. Dat doe ik uitsluitend om misverstanden te voorkomen. Maar verder maakt het MIJ niet uit, wat een ander denkt, voelt of beleefd bij wat ik ben, doe, zeg, enzovoort. Als iemand een probleem heeft met wat IK zeg, dan heeft DIE persoon een probleem, niet ik. Dat wil niet zeggen dat ik niet gevoelig ben om mijn mening te wijzigen, integendeel. Ik ben nog steeds van mening dat ons leven hier een bedoeling heeft, ook al geloof ik niet in een hemel of andere wijze van voortbestaan na ons overlijden hier. Ik ben er van overtuigd dat op enige wijze onze essentie blijft bestaan en dat ons doel hier is om te leren. Dat betekend ook dat ik mijn mening desgewenst, op basis van goede argumentatie, onderbouwing of om welke reden dan ook, kan bijstellen.
Om te voorkomen dat ik, zoals iedereen hier van me gewend is, een enorm stuk schrijf, zal ik het hier voorlopig bij laten. Wil ik meedoen aan jouw onderzoek? Misschien, dat hangt er van af welke kaders je gesteld hebt. Tot op heden heb je die niet gegeven en dat maakt me twijfelachtig omdat je juist bij onderzoek in een onderwerp dat wat vager omschreven is, bij voorbaat kaders MOET stellen. Het doet me dus twijfelen aan wat je nu werkelijk wilt en dus zal ik, voorlopig, zeker niet meewerken.
groet, DT/Nico
_________________ ** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **Het leven is maar kort, eeuwigheid duurt eeuwig en toch moet je in DIT leven leren voor de eeuwigheid.Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl
|