Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 23-11-2024, 02:50:24

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Waar heeft spiritualiteit voor jou het meest mee te maken?
Peiling eindigde op 25-06-2009, 20:43:59
inzichten 33%  33%  [ 8 ]
ervaringen 25%  25%  [ 6 ]
meditatie/bidden 0%  0%  [ 0 ]
naastenliefde 13%  13%  [ 3 ]
zelfverwerkelijking 29%  29%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen: 24
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Ik zoek spirituele mensen!
BerichtGeplaatst: 15-06-2009, 20:43:59 
Groentje
Groentje

Ik werk bij de Universiteit Utrecht, en ik hou me bezig met onderzoek naar nieuwe vormen van spiritualiteit. Ik ben op zoek naar mensen die daar belangstelling voor hebben en die mij wat willen vertellen over hun eigen manier van spiritueel zijn. Dit forum lijkt me een uitstekende plek om mensen daarvoor te vinden! En daarom heb ik me hier aangemeld. Hoewel ik erbij moet zeggen dat ik niet meer echt een jongere ben….
Ik en mijn collega willen in de komende weken/maanden een aantal mensen interviewen over spiritualiteit. Zou je daar eventueel voor voelen? Het doel van ons onderzoek is om na te gaan of mensen die spiritueel zijn maar zich niet zo thuis voelen in een kerk of andere religieuze groepering anders in het leven staan dan andere mensen. Als je je hierin herkent, wil ik je vragen mij een mailtje te sturen. Dan krijg je van mij een korte vragenlijst toegestuurd. Uit de vragenlijstjes die we binnen krijgen, selecteren we dan een aantal mensen om te interviewen. (Als je het lijstje hebt ingeleverd, is het dus nog niet zeker dat je wordt uitgekozen!)
Nog wat informatie over de interviews: ik trek zo’n twee uur per gesprek uit, en kom bij je thuis voor het interview. Er wordt een (audio) opname gemaakt van het gesprek. De resultaten worden vertrouwelijk en anoniem verwerkt. Als je wilt, kunnen we je op de hoogte stellen worden van de resultaten van het onderzoek.

Stuur je mail naar j.t.berghuijs@uu.nl

En dan nog wat: spiritualiteit is een veel gebruikt woord, iedereen geeft er zo z'n eigen betekenis aan. Ik heb een poll toegevoegd om erachter te komen waar jij vindt dat spiritualiteit het meest mee te maken heeft. Maar je mag me ook een mooie definitie sturen!

Groetjes!
Healthsense

Berichtenonderwerp: Re: Ik zoek spirituele mensen!
BerichtGeplaatst: 15-06-2009, 22:09:37 
Dwerg
Dwerg

Ik ben willende een vragenlijst toegestuurd te krijgen, maar wegens persoonlijke redenen zal ik wel van het interview afzien (mocht ik daarvoor geselecteerd worden). Aangezien dit thuis gedaan zal worden en er in mijn omgeving niet openlijk over spiritualiteit gesproken wordt.

BerichtGeplaatst: 16-06-2009, 08:13:53 
Groentje
Groentje

Beste Dreamwalker,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het is heel duidelijk, maar mag ik er toch nog wat op doorvragen?
Ik ben namelijk benieuwd wat het nu is in jouw levenswijze waardoor je die specifiek spiritueel noemt. Je noemt keuzes maken, ideeen aannemen of verwerpen, daarmee je eigen rugzakje vullen in het leven dat je als een weg ziet. Dat is heel algemeen, en dat zouden ook veel mensen kunnen zeggen die zich niet spiritueel noemen, denk ik. Of niet? Verder noem je reincarnatie, en je noemt een aantal religies waar je veel gelijkenissen in ziet. Heb je daar specifieke ideeen uit overgenomen? "Onderzoek alles en behoudt het goede" is in elk geval uit de bijbel afkomstig.

Kortom: hoe breed wil je spiritualiteit zien (alles mag, natuurlijk!) en wat is er specifiek aan?

Groetjes,
Healthsense

BerichtGeplaatst: 16-06-2009, 08:18:25 
Groentje
Groentje

Beste Lavender,

Als het moeilijk is om thuis over spiritualiteit te praten, kan het natuurlijk ook ergens anders! ik heb alleen een voorkeur voor thuis bij mensen, omdat ik graag een indruk krijg van hun leefomgeving. Misschien is er wel een plek waar jij wel graag over spiritualiteit praat, en anders kan het ook op 'neutraal' terrein!

Ik stuur je het vragenlijstje toe!
Groetjes,
Healthsense

BerichtGeplaatst: 16-06-2009, 09:43:23 
Groentje
Groentje

Spiritualiteit is voor mij;
Zien hoe en waarom je op externe factoren reageerd zoals je reageerd.
En zo door ervaringen en inzichten die je zo opdoet (proberen) tot innerlijke rust te komen in elke situatie die je tegenkomt.
-> Het verfijnen van de geest en het in balans brengen van geest en lichaam.

BerichtGeplaatst: 16-06-2009, 22:00:23 
Groentje
Groentje

Hallo allemaal,

Boeiende discussie ontspint zich! Dreamwalker zegt: "ik hoor zowel bij de 'normale' als bij de spirituele mensen, en eigenlijk hoor ik bij geen enkele groep". Je wilt benadrukken dat je tegen een 'wij-zij'-denken bent. Bedoel je te zeggen dat iedereen spiritueel is? Maar zonder mensen of groepen tegen elkaar op te zetten, kun je toch ook verschillen signaleren tussen mensen? Mannen/vrouwen, jong/oud, sportief/niet sportief, hooggevoelig/niet hooggevoelig, spiritueel/niet spiritueel?

Groetjes, Healthsense
Overigens: Vergeten jullie mijn oproep niet (zie het beginbericht) ??????????? :wave:

BerichtGeplaatst: 17-06-2009, 11:27:04 
Feniks
Feniks

Ik heb altijd moeite met de uitspraak "ik ben spiritueel" of "spirituele mensen" omdat het taalkundig niet klopt. Je kan zeggen dat men geïnteresseerd is in spiritualiteit of dat men spiritueel is aangelegd. Maar een mens is niet spiritueel... Tenzij je het dan weer over geesten gaat hebben maar die zouden dan theoretisch geen mensen zijn meer enzovoorts...

Ik heb bij je Poll "zelfverwerkelijking" aangekruist. De andere opties sloegen niet op mijn idee van spiritualiteit. Om eerlijk te zijn weet ik niet eens zeker of ik wel een idee heb van spiritualiteit als eigenschap in de mens. :)

Hey, wat ik me afvroeg, wat zijn je criteria voor een spiritueel mens? Wat is bijvoorbeeld de differentiatie met bijgeloof e.d. Of maak je dat verschil niet?
Het lijkt me een gaaf onderzoek, wat is jullie doel ermee?

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 18-06-2009, 10:18:16 
Groentje
Groentje

truitje schreef:
Hey, wat ik me afvroeg, wat zijn je criteria voor een spiritueel mens? Wat is bijvoorbeeld de differentiatie met bijgeloof e.d. Of maak je dat verschil niet?
Het lijkt me een gaaf onderzoek, wat is jullie doel ermee?

Beste Truitje,
Hierbij antwoord op twee vragen van je:
Wat zijn je criteria voor een spiritueel mens? Dat is inderdaad een moeilijke vraag, waar je verschillende antwoorden op kunt geven. Ik begin met het om te draaien: Allereerst zijn voor mij spiritueel: de mensen die zichzelf spiritueel noemen. Wie ben ik om te zeggen dat ze het niet zijn? Een van de doelen van ons onderzoek is juist om te inventariseren wat mensen vinden dat spiritualiteit is, juist omdat er zoveel verschillende visies op zijn. Maar verder zijn er denk ik ook mensen die zich niet spiritueel noemen, en toch dingen denken, ervaren en doen die een ander wel spiritueel noemt. Daar ben ik ook benieuwd naar, want die zijn lastiger op te sporen. Ik denk namelijk dat niet iedereen het woord spiritualiteit gebruikt. Hoe is dat in jullie (vraag aan alle forumgebruikers!) omgeving? Hoe reageren mensen als je zegt dat je met spiritualiteit bezig bent? Vindt men het zweverig of zo?
Om verder te gaan met de beantwoording: een ander doel van ons onderzoek, zoals ik al eerder aangaf, om na te gaan of mensen die zich spiritueel (of religieus) noemen, maar zich niet zo thuisvoelen in een kerk of andere religieuze of spirituele groepering, anders in het leven staan dan mensen die wel bij een groepering aangesloten zijn.

Groetjes,
Healthsense

BerichtGeplaatst: 18-06-2009, 11:16:35 
Elf
Elf

Beste Healthsense,

Het eerste wat ik voel is weerstand. Omdat jij met je onderzoek mensen in een kader/hokje wil proberen te stoppen.
Voor mij is spiritueel zijn juist het tegenovergestelde te doen. Ik probeer iedereen een gelijke kans te geven. Ik wil absoluut niet in een hokje van spiritualiteit gestopt worden. De reden hiervoor is dat wanneer je een etiket op spiritualiteit plakt het de essentie van spiritualiteit te niet doet. Spiritualiteit is voor mij een manier om in vrijheid te ervaren wie ik werkelijk ben ipv wat mij is geleerd.

succes met je onderzoek

groeten,
Miracle

BerichtGeplaatst: 19-06-2009, 11:44:15 
Groentje
Groentje

Beste allemaal,

Ik wil absoluut geen mensen in hokjes stoppen, maar juist iedereen tot zijn recht laten komen!! En dat kan volgens mij het beste in een persoonlijk gesprek. Als ik zeg: spiritueel zijn voor mij mensen die zich zo noemen, wie sluit ik dan uit? En als iemand stelt dat iedereen spiritueel is, zelfs mensen die niet zeggen het te zijn, dan kan ik me daar ook veel bij voorstellen. Dat is juist een van de moeilijke punten in mijn onderzoek, die jullie feilloos aanwijzen. Hoe breder je opvatting van spiritualiteit, hoe meer mensen je ermee omvat. Maar het gaat niet om mijn opvatting, maar om jullie opvatting. En als je zegt: iedereen is spiritueel, prima. Maar is het dan nog mogelijk iets algemeens over spiritualiteit te zeggen? Als je zegt: iedereen heeft een hart, dan kun je bijvoorbeeld zeggen: dat pompt bloed rond. Daar zal iedereen het over eens zijn. Maar als iedereen spiritueel is, wat houdt dat dan in?

De discussie wordt nu wel erg theoretisch...maar evengoed boeiend. Ik blijf graag in gesprek, maar wil nog steeds ook erg graag reacties op mijn oproep. Dan moet ik ook nog wat verhelderen dat misschien een verkeerde indruk heeft gewekt. In mijn oproep staat dat we mensen gaan selecteren uit degenen die zich aangemeld hebben en die een kort vragenlijstje ingestuurd hebben. Het woord 'selectie' kan in combinatie met de bovenstaande discussie misschien ook tot interpretaties leiden die niet onze bedoeling zijn. We zoeken mensen op verschillende manieren, waaronder via dit forum. Voor onze interviews willen we een zo breed mogelijke variatie aan gesprekspartners hebben: ouderen en jongeren, mannen en vrouwen, mensen die bezig zijn met wicca of reiki of yoga of meditatie of paranormale zaken of met nog andere dingen, of een combinatie daarvan, of mensen die zulke dingen achter zich hebben gelaten en hun eigen alternatief gevonden hebben. Dus het gaat er bij de selectie niet om dat je niet wordt uitgekozen omdat je minder waard bent of zo. Verre van dat!!

Dus nogmaals: mail mij svp op j.t.berghuijs@uu.nl

BerichtGeplaatst: 19-06-2009, 16:07:45 
Dwerg
Dwerg

Healthsense schreef:
En dan nog wat: spiritualiteit is een veel gebruikt woord, iedereen geeft er zo z'n eigen betekenis aan. Ik heb een poll toegevoegd om erachter te komen waar jij vindt dat spiritualiteit het meest mee te maken heeft. Maar je mag me ook een mooie definitie sturen!

Over die definitie heb al wel eens eerder nagedacht omdat ik zelf bij het woord spiritualiteit altijd een geitenwollen hippie sokken gevoel krijg. Denk inmiddels dat dit gevoel kwam uit de media en de algemene houding van mensen uit mijn omgeving. De definitie die ik toen der tijd bedacht had was.

Spiritualiteit zijn alle percepties van een persoon die hij/zij zelf niet kan verklaren.

Vroeger dacht men dat de bliksem van de dondergod kwam dus bliksem zou toen een spiritueel verschijnsel geweest kunnen zijn. Inmiddels weten we wel beter en zullen vrij weinig mensen (in de westerse wereld) onweer associëren met spiritualiteit/goden/geesten/enz.
Daarentegen zijn er nog wel vele mensen die bijvoorbeeld intuïtie associëren met spiritualiteit. Omdat ze niet kunnen verklaren hoe intuïtie werkt denkt men dat dit verschijnsel "van boven af" komt of dat dit je "werkelijke ik" is enz enz. Als je een beetje op internet gaat zoeken blijkt dat intuïtie prima verklaarbaar is via ons onderbewustzijn. Dus voor mij is intuïtie geen spiritueel begrip omdat ik (enigszins) weet hoe het werkt. Voor iemand anders kan dit dus wel degelijk een spiritueel begrip zijn en daarom wordt de term voor zoveel verschillende dingen gebruikt.
De term spiritualiteit word ook veel gebruikt in religieuze kringen en ook daar lijkt mijn definitie te kloppen. Het gaat hier meestal om een geloof in "iets" zonder dat met dit met logische argumenten kan verklaren.

Overigens noem ik mijzelf niet spiritueel. En heb ik eigenlijk geen associaties met de term. Hoe kom ik dan hier terecht? Omdat ik wel wil weten hoe het leven nou echt in elkaar zit en omdat ik altijd het idee heb gehad dat mensen die zich spiritueel noemen net even wat verder denken dan de gemiddelde persoon. Bovendien zijn veel "spirituele" bezig met het afbouwen van hun ego waardoor er een stuk beter met ze valt te discussiëren. Bij de meeste mensen draait een discussie over het ten gelijk krijgen en het kosten wat het kost je eigen menig behouden ipv samen tot een conclusie komen. Uiteraard zijn er nog genoeg andere hokjes met mensen daarin waarmee je goed kunt discussiëren :). Mocht er iemand over mijn definitie wel discussiëren dan lees ik het wel.

BerichtGeplaatst: 20-06-2009, 20:59:19 
Nimf
Nimf

Ik heb me, tot nu toe, niet bemoeid met dit topic en deze discussie.
Om een simpele reden: hoe mooi je het ook voorstelt, een onderzoek is altijd uiteindelijk gericht op het trekken van conclusies en in dit geval dus het in hokjes plaatsen van mensen (of ze nu spiritueel zijn of niet).

Zoals wel vaker op dit forum gebeurt, wordt ook hier het hebben van een gave verward met spiritualiteit (niet door Healthsense). Zoals ik vaker doe, wil ik nogmaals opmerken dat je prima spiritueel bezig kunt zijn zonder een gave te hebben zoals je ook prima een gave kunt hebben zonder spiritueel bezig te zijn. Die twee hebben in de basis weinig met elkaar te maken (los van het gegeven of sommige van de futuristische gaven die in dit forum aangehaald worden wel of niet bestaan of überhaupt kunnen bestaan).

Sterker nog, het bezig zijn met zaken als wicca, yoga, en wat je al niet meer noemt, inclusief een geloof aanhangen of 'op zoek zijn naar jezelf' hoeft zelfs niets te maken te hebben met spiritueel bezig zijn. Tenminste ... in mij visie op spiritualiteit.
En daar begint nu juist het probleem: het is prachtig dat jullie een onderzoek starten naar spiritualiteit maar naar WAT start je dan een onderzoek? Zonder voorafgaand een kader te stellen, betekend dat, dat je IEDEREEN kunt onderzoeken want spiritualiteit is een zeer PERSOONLIJKE belevenis en daarmee heeft het een persoonlijke definitie. Iedereen die wil, kan deze term hanteren en stellen dat hij/zij spiritueel is, spiritueel bezig is of hoe hij/zij dat ook wil omschrijven.

Misschien is spiritueel bezig zijn wel uitsluitend het BESEF dat er maar EEN ENKELE persoon is die JOUW leven kan leiden en dat ben JIJ!
Niemand anders kan jouw leven leiden en daar uithalen, in leren, van maken, wat jij er uit kunt halen, er van kunt leren, er van kunt maken. Je bent letterlijk alleen op deze wereld gekomen, leidt je leven alleen en gaat alleen dood. Iedereen die je onderweg tegenkomt (en soms een band mee opbouwt) is niet veel meer dan een passerend schip.

Dat maakt ook (mede dankzij de aanzienlijke hoeveelheid jaren die ik reeds op deze Aardkloot heb doorgebracht) dat ik tot het besef ben gekomen dat het niet uitmaakt wat anderen van me denken. Ik VERMELD onder mijn berichten dat alles dat ik schrijf MIJN mening is, MIJN idee, MIJN visie (hoe je het ook wilt vertalen) en geen absolute waarheid. Dat doe ik uitsluitend om misverstanden te voorkomen.
Maar verder maakt het MIJ niet uit, wat een ander denkt, voelt of beleefd bij wat ik ben, doe, zeg, enzovoort. Als iemand een probleem heeft met wat IK zeg, dan heeft DIE persoon een probleem, niet ik.
Dat wil niet zeggen dat ik niet gevoelig ben om mijn mening te wijzigen, integendeel. Ik ben nog steeds van mening dat ons leven hier een bedoeling heeft, ook al geloof ik niet in een hemel of andere wijze van voortbestaan na ons overlijden hier. Ik ben er van overtuigd dat op enige wijze onze essentie blijft bestaan en dat ons doel hier is om te leren. Dat betekend ook dat ik mijn mening desgewenst, op basis van goede argumentatie, onderbouwing of om welke reden dan ook, kan bijstellen.

Om te voorkomen dat ik, zoals iedereen hier van me gewend is, een enorm stuk schrijf, zal ik het hier voorlopig bij laten.
Wil ik meedoen aan jouw onderzoek? Misschien, dat hangt er van af welke kaders je gesteld hebt. Tot op heden heb je die niet gegeven en dat maakt me twijfelachtig omdat je juist bij onderzoek in een onderwerp dat wat vager omschreven is, bij voorbaat kaders MOET stellen. Het doet me dus twijfelen aan wat je nu werkelijk wilt en dus zal ik, voorlopig, zeker niet meewerken.

groet, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl

BerichtGeplaatst: 21-06-2009, 17:50:04 
Groentje
Groentje

Hoi...

Ik zal zo goed mogenlijk proberen uit te leggen en te omschrijven wat spiru... voor mij betekend en wat ik er mee doe..

As eerste kan ik melden dat ik al van kinds af aan bezig ben met sprituele dingen... ik zag mijn vader die overleden was...enzzz
Ja ik ben helderziend en de hele rutemeteut die er bij komt kijken. Echter ben ik dit niet 24 per dag... moet soms ook bezig zijn met aardse dingen... Maar gelukkig krijg ik meestal wel een voorgevoel of een waarschuwing als er weer eens iets gaat gebeuren.
Met mijn hederziendheid help ik veel mensen door readings te geven,wat ook niet altijd even gemakkelijk is omdat je niet alles kunt zeggen.... En er vaak mensen zijn die persee willen weten hoe en wie hun nieuwe partner is.
Aangezien ik nu al een paar jaar Reiki-master ben en al een paar jaar actief ben in wicca. Binnekort ook hps ben. en zelf een coven ga leiden.. heb ik dus al een hele weg afgelegd op het paranormale gebied.
Echter blijf ik ondanks alles toch wetenschappelijke punten na trekken door boeken als de edda en giljamesj te lezen... dit zijn boekken die je niet in een dag zomaar even bustudeerd en percies weet wat er in staat laat staan wat er bedoeld wordt.
Jammer genoeg zijn er genoeg mensen die zomaar zeggen ik kan tatrot leggen, tja het klinkt idd erg gemakkelijk maar vergeet niet dat je de kaballa wel moet kennen eer je een goedde tarot legger bent.
In de oude boeken staat zoveel te vinden, en nog steeds wordt er veel mond op mond door geven en moet je soms tussen de regels door lezen om te weten ewat er werkelijk bedoeld wordt.
Ik geef vaak workshops onlangs nog op het eigentijdsfestival...
maar zeg daar ook tegen mensen geloof nooit wat ik zeg ervaar het.... en zoek voor je zelf uit wat jou waarheid en jou eigen ik inhoud... Leer je zelf kennen in ale opzichten..goed en minder goedde kanten... iedere mens is een kind van het goddelijke leer het niet ben het...

Hopenlijk heb je zo eff genoeg info

BerichtGeplaatst: 22-06-2009, 18:43:50 
Groentje
Groentje

voor mij is spiritualiteit iets nieuws :oops: , ik zie nou eenmaal dingen die anderen niet zien, en ja ik doe bepaalde dingen al sinds mijn geboorte die anderen niet kunnen (zomaar stoppen met denken als ik naar buiten staar, lucide dromen enzo).
14 jaar lang dacht ik dat ik gewoon gek was, omdat niemand anders gekleurde bolletjes zag zweven, of gekleurde lagen om iemand heen. en iedere keer dat ik weer is werd uitgelachen vanwege mijn 'grote fantasie' deed vreselijk veel pijn :( . maar sinds kort ken ik iemand die gelijk door had wat er aan de hand was, en nu wil ik alles ontdekken over wat ik ermee kan doen.

en wat ik tot nu toe hebt ontdekt is dat ik mijn hele leven eigenlijk onbewust al spirituele ervaringen heb gehad.

BerichtGeplaatst: 22-06-2009, 19:22:55 
Elf
Elf

Citeer:
DT: Zoals wel vaker op dit forum gebeurt, wordt ook hier het hebben van een gave verward met spiritualiteit (niet door Healthsense). Zoals ik vaker doe, wil ik nogmaals opmerken dat je prima spiritueel bezig kunt zijn zonder een gave te hebben zoals je ook prima een gave kunt hebben zonder spiritueel bezig te zijn. Die twee hebben in de basis weinig met elkaar te maken (los van het gegeven of sommige van de futuristische gaven die in dit forum aangehaald worden wel of niet bestaan of überhaupt kunnen bestaan).

voelde even zwaar de behoefte om te reageren op wat ik las, maar zag dat je dat al voor me gedaan had DT (zie quote waar ik me graag bij aansluit)

Groeten

Teun

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00