Paul schreef:
Kunst is een esthetisch object dat bewonderd en gewaardeerd dient te worden op zijn intrinsieke waarde.
Derhalve is film(videoclips, speelfilms etc.), muziek(in wat voor vorm dan ook) of dans geen kunst.
Aldus.
FOUT!
Ik ga de discussie aan! (Wie doet er nog meer mee?
)
Punt 1: "Kunst is een esthetisch object dat bewonderd en gewaardeerd dient te worden op zijn intrinsieke waarde."
"es·the·ti·ca (de ~ (v.))
1 theorie en filosofie van de kunstvormen => schoonheidsleer"
(Bron:
http://www.woordenboek.nl)
Esthetica, oftewel schoonheidsleer. Er zijn zo ontzettend veel verschillende schoonheidsleren!
(Ik ga proberen het kort te houden, hier heb ik 12 uur van mijn profielwerkstuk in zitten.
)
Kunst kan veel verschillende doelen hebben. Er zijn tijden geweest waarin kunst inderdaad bedoeld was om mooi te zijn. (Dus dat kunst diende voor de sier, en voor de versiering van huizen.) De schoonheidsleer was op dat moment dat kunst zo mooi en zo realistisch mogelijk moest zijn. Schilderijen uit deze tijd zijn dan ook net foto's. Kijk maar naar de hofcultuur, met oa Lodewijk de 14e.
Maar als je naar een andere periode gaat, bijvoorbeeld de periode vlak na de (1e of 2e) wereldoorlog (Sorry, ik ben er helemaal uit
), zie je dat kunst toen heel anders was. Het was niet bedoeld om mooi te zijn, en om bewonderd te worden. Het doel van kunst toen was om mensen te shockeren, om mensen wakker te maken. Kunstenaars zoals Picasso uitten al hun emoties in een schilderij/collage. Kijk bijvoorbeeld maar naar de beroemde "schreeuw" van Edvard Munch. (
http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/tem ... hreeuw.jpg )
Dit schilderij toont zoveel wanhoop, zoveel verdriet.. Dit schilderij is absozekerluut niet bedoeld om mooi te zijn of om in de woonkamer op te hangen, maar dit is een pure uitting van de emoties van meneer Munch op dat moment.
Dus, tot zover punt 1, uitleg van verschillende schoonheidsleren.
Punt 2: Betrekking van muziek en dans in de beeldende kunst.
Muziek en dans is zo ontzettend belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de beeldende kunst! Deze 3 hangen zo ontzettend nauw met elkaar samen, dat ik me niet kan indenken dat deze bewering echt wordt gemaakt.
Weer het voorbeeld hofcultuur. (renaissance)
Lodewijk de 14e is hét voorbeeld voor het verband tussen beeldende kunst en muziek en dans.
Zoals iedereen, en vooral jij Paul!, wel weet, hield Lodewijk erg veel van dansen. Dansen doe je (of deed hij iig!) op muziek. De hofcultuur was heel erg sierlijk. Hoe hoger de stand waarin je zat, hoe mooier je gekleed was, en hoe meer toegang je had tot muziek. (want cdspelers had je in die tijd nog niet). Maar dit gold ook voor de beeldende kunst. Als iemand een schilderij in zijn huis had hangen, betekende dit dat hij/zij óf een schilder was, óf rijk was. En meestal het laatste.
Maar om bij de adel te horen, móést je kunnen dansen. Met kennis voor economie en 2 linkervoeten kwam je niet ver bij Lodewijk. Dus eigenlijk wil ik concluderen dat, als je in de hofcultuur, niet kon dansen, dat je niet belangrijk genoeg was voor beeldende kunst.
Ofewel: Geen muziek, geen dans. Geen dans, geen kunst. Klaar zat.
Bovendien hebben muziek, dans, en beeldende kunst elkaar altijd al verschrikkelijk beinvloed.
Muziek en dans zijn wel degelijk kunstvormen. Misschien wel geen beeldende kunst, maar je kunt ze zeer zeker kunst noemen.
Aldus.