Ik ben niet zo goed in het omschrijven van mijn gevoelens of gedachten bij muziek, maar ik probeer het gewoon. Wel gebruik ik vaak smaken om een nummer te beschrijven.
Bob Dylan - Like A Rolling Stone“We may be through with the past, but the past ain't through with us.” < Dat citaat verwoordt perfect waar het nummer over gaat. Wat we in het verleden ook geflikt hebben, het zal ons altijd blijven achtervolgen en het zal ons heel hard onder onze reet schoppen en Dylan verwoordt dat prachtig in dit nummer.
Bob Dylan - The Times They Are A-Changin'Het nummer gaat over dat we met de tijd mee moeten gaan en dat het belangrijk is niet achterop te raken. Dat degenen die verandering tegenhouden, zich niet moeten bemoeien met zaken waar ze geen verstand van hebben en dat ze of hun ogen moeten openen of dat ze moeten stoppen.
Nico - These Days'These Days' gaat over jezelf zijn. Dat je je fouten niet moet verbergen of vergeten, maar dat je ze moet accepteren, omdat ze je gevormd hebben tot wie je vandaag bent.
Gretchen Lieberum - Angel On My ShoulderHeeft me geleerd dat ik van de kleine dingen moet blijven genieten, ook al stort alles om me heen in. 't Is een bitterzoet nummer en ik vind het heerlijk. Ik raak er nog steeds emotioneel van.
DeVotchKa - How It EndsIk heb heel weinig woorden om dit nummer te beschrijven. Ik kan er gewoon niet bij, zo mooi. De droeve zang, de perfecte instrumenten, de sfeer die het uitstraald en dan het einde met de violen *zucht diep* Bitterzoet, zo bitterzoet...
Een oudklasgenote is twee jaar geleden vermoordt en ze speelde viool en het vioolspel aan het eind doet mij aan haar en haar verhaal denken. Dit nummer heeft dus iets meer betekenis voor mij, dan de anderen.
Yves Montand - Rue St. VincentGewoon heerlijk rustig, romantisch nummer om lekker bij weg te dromen of te relaxen... met mogelijk een geliefde in uw armen... werkt perfect. Zoet, maar niet te zoet.
Elliott Smith - Needle In The HayFuck die emo-bandjes, dit is het meest depressieve nummer dat ik ooit gehoord heb. 't Is rauw, duister en hopeloos, maar met een vreemde emotie en met passie gezongen. Ironisch is dat het nummer werd gebruikt voor een zelfmoordscene in 'The Royal Tenenbaums' (een van de meest indrukwekkende scenes die ik ooit heb gezien) en twee jaar later (2003) pleegde de zanger zelf zelfmoord.
Andere nummers:
The Magnetic Fields - I Don't Wanna Get Over You, liefdesballade die overstroomt met zelfspot en zwarte humor en een heerlijk droevige Stephen Merritt als zanger. Doet me denken aan mezelf.
The Magnetic Fields - Absolutely Cuckoo, zie de vorige.
The Shins - New Slang, dromerig nummer, heel rustig, niet uitbundig. Heb weken met dit nummer in mijn hoofd rondgelopen.
The Polyphonic Spree - Light & Day, vrolijk, warm, opwekkend, gewoon leuk.
Hans Zimmer & James Newton Howard - Why So Serious?, omdat dit nummer mensen zich ongemakkelijk laat voelen