Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 27-12-2024, 08:34:37

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Marianne Fredriksson
BerichtGeplaatst: 01-12-2004, 22:29:27 
Reus
Reus

Marianne Fredriksson is zonder meer mijn favorite schrijfster. Haar boeken zijn zo ontzettend mooi geschreven, ze raken mij altijd diep. Allemaal heb ik ze gelezen en allemaal staan ze in mijn boekenkast om nog eens naar te grijpen.

Zojuist heb ik het laatste deel uit de trilogie 'De kinderen van het paradijs' uitgelezen.

Deel 1: Het boek Eva
Nadat haar zoon Kaïn zijn jongere broer Abel heeft vermoord, trekt Eva de bergen in. Ze is geschokt door de gebeurtenis en ze wil nadenken. De herinnering aan haar moeder komt boven, een vrouw die ingewijd was in de mysteriën van het leven en veel respect afdwong. Met haar loopt Eva weer als kind over de velden en de akkers. Haar moeder vertelt over hun afkomst, de sterren, kruiden en planten, de eenheid tussen licht en donker, trots en schuld. Door die opnieuw beleefde ontmoetingen gaat Eva steeds beter begrijpen wie ze is en dat ze op haar gevoel moet vertrouwen. Gesterkt door dat inzicht gaat ze terug naar haar gezin en probeert ze het verlies van Abel, de reddeloosheid van Kaïn en het onbegrip van Adam een plaats te geven.

Deel twee Het boek Kaïn

Dit is het verhaal van een moordenaar. Gaandeweg worden er vele - heel verschillende - verklaringen gegeven waarom hij geworden is wie hij is. Allemaal zijn ze waar. En toch kunnen we hem niet begrijpen.

In 'Het boek Eva' probeerde de eerste vrouw haar verdriet te verwerken nadat haar oudste zoon Kaïn zijn broer Abel heeft vermoord. Ze probeert hem te begrijpen en te helpen in zijn redeloosheid. In dit tweede boek ligt het accent op Kaïn zelf. We leren hem kennen als een krachtige, verstandige man. Hij heeft een avontuurlijk leven. Maar diep vanbinnen kan hij zich niet bevrijden van zijn schuldgevoel omdat hij het met niemand kan delen.

Deel drie: Norea, de dochter van Eva
Norea, de dochter van Eva en Adam, is een markant personage in Marianne Fredrikssons grote mythe over de mensheid.

Als Norea in de Middeleeuwen geboren zou zijn, was ze als heks op de brandstapel beland. Zou ze nu hebben geleefd, dan was ze wellicht opgesloten in een psychiatrische inrichting. Want Norea kan in het verborgene kijken, in dat wat achter de wereld ligt die we allemaal als werkelijkheid ervaren.

Eva, de oermoeder, ziet zichzelf weerspiegeld in het meisje. Ze wil het liefst dat haar dochter een normale jeugd heeft. Maar Norea is nu eenmaal anders. Ze kan gedachten lezen en ziet de toekomst in haar dromen en fantasieën. Het meisje heeft het in zich om de mensheid te redden.

Nawoord
Dit vond ik zo mooi en spiritueel dat ik er wat uit zou willen citeren waarin we ons allemaal herkennen

Heeft de mens een grensoverschrijdend vermogen? Bezitten we een sluimerende aanleg om de werkelijkheid in een veel breder perspectief te zien dan het zogenaamde 'normale'? Het jongste onderzoek naar wat bewustzijn eigenlijk is, wijst heel duidelijk in die richting. Dat wat je 'jij' noemt is slechts dat deel van de psyche dat je op dit moment erkent. Je capaciteit omvat veel meer vormen van bewustzijn, en elk van deze vormen ordent de werkelijkheid volgens verschillende wetmatigheden en patronen. Langzaam en met een zekere moeite is de westerse mens begonnen het zwart-witdenken op te geven en oefent hij zich erin om op een andere manier te denken dan alleen maar in de trant van óf het een, of het ander'. Met tegenzin begint hij in te zien dat 'jij' het niet vanzelfsprekend fout hebt omdat 'ik' gelijk heb.
(..)
Ieder kind maakt een gouden tijdperk door, gekenmerkt door een andere manier van zien en een wereld waarin alles bezield is. In de terminologie van de psychologie wordt die periode 'de magische jaren' genoemd en is het een fase in de ontwikkeling, waarvan het doel altijd het aanpassen aan de realiteit is. Aan welke realiteit we ons moeten aanpassen, valt, zoals bekend, buiten het oordeel van de psychologie. Dit aanpassen houdt in dat kinderen gedwongen worden de referentiekaders van de samenleving te gebruiken. Ze moeten leren denken volgens de patronen die in hun cultuur algemeen aanvaard zijn. Uiteindelijk vormen de vermogens uit de magische jaren alleen nog maar een mooie herinnering aan een verloren paradijs.

Marianne Fredriksson is echt een inspiratiebron voor me en ook al haar andere boeken hebben een spirituele les. Echt heel gemakkelijk lezen de boeken niet, maar als je er eenmaal inzit zijn ze geweldig.

Titels:
Anna, Hanna en Johanna
Elisabeths dochter
Inge en Mira
De nachtwandelaar
Simon
Volgens Maria Magdalena
Het zesde zintuig

Ik hoop dat als julie ze lezen, ze jullie ook zullen inspireren.

Liefs Kim

-Dr. Seuss-

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00