Hier ben ik niet geheel met Edger eens.
Ik wou hier namelijk al uit gaan leggen dat het niet uitmaakt wat voor wezen je wordt naamate je hier je levens beleeft en uitleefd.
Een dier heeft wel degelijk een onderscheidingsvermogen, en een bewustzijn dat vooral wij erg missen, waar wij nogal van verwijdert zijn.
Dieren staan momenteel in vele vormen en maten juist veel dichter bij de bron dan wij mensen.
(Indira)
Soms vraag ik me af hoe ik nu vooruit kom in mijn groei om mens te zijn... zo snel als alles gaat en waar zijn de meeste mensen nu mee bezig?
Werken, leven, werken, maatschappij, werken.
Het is ook maar net waar je heen wilt als je het over "vooruit gaan" hebt.
Dat is voor iedereen anders.
Vandaar dat het voor sommige onlogisch lijkt misschien dat je van mens naar dier gaat.
Maar ik vindt dat juist niet.
Ieder wezen heeft zijn of haar eigen kwaliteiten.
Een mens is echt geen uberwezen dat alles en niets heeft tegenover andere diersoorten.
Een mens heeft heel veel wat dieren niet hebben.
Maar een dier heeft ook weer heel veel wat mensen (nog) niet hebben.
Alleen al het onderscheid in de taal (met dat ik dit zo tik ook) van mens en dier...
Gaat eigenlijk nergens over want een mens is ook een dier.
Ok, deze heeft een iets "hoger" ontwikkeld zenuwstelsel en fijne motorieke functies en wat "features" zoals spraak enzo.
Nou wow great moet je eens kijken wat we er mee kunnen!
Zo slim zijn we niet want we verstaan of begrijpen elkaar vaak niet eens, we leven in angst (zie situaties zoals rascime, conflict, extreme handelingen van mensen met macht) en ga zo maar door.
Kortom... we lijken wel zo slim maar we weten af en toe niet wat we met al die "intelligentie" aan moeten en waar we heen moeten gaan.
En alles gaat maar sneller en sneller en lopen ons zelf voorbij.
Maar goed... niet om de mens zwart te schetsen verder... het is natuurlijk allemaal deel van ons leer proces.
We komen allemaal van de bron... en je hoeft echt geen mens te zijn om dichter bij de bron te kunnen komen.
Integendeel; aldus in mijn tekst hierboven beschreven.
Af en toe leer ik dingen van dieren, en vindt ik dingen bij dieren, waarvan ik ze voorlopig nog niet in mijn medemens zal tegenkomen... kan ik uit persoonlijke ervaring mededelen.
(Wat dus blijkbaar essentieel is voor mijn eigen persoonlijke leer proces.)
Zover even mijn toevoeging en persoonlijke visie en mening (vanuit zowel het dier en mens zijn, wat ik allebei ben) erop!