Hoi Nieuwetijdskind,
Om eerlijk te zijn lukt het echt afsluiten niet. Wel heb ik ADHD medicatie waaarmee ik totaal niet meer overgevoelig ben, maar ben daarmee gestopt.
Maar met afluiten bedoelde ik meer dat ik bijvoorbeeld soms dan express minder goed luister naar mensen, bijvoorbeeld als iemand een problemen verteld. Zeg maar het ene oor in en het andere uit.
Daarnaast realiseer ik me dat als ik bij veel mensen sta ik gevoel kan overnemen, maw ik accepteer dit. Als ik weer alleen ben kijk ik goed wat mijn gevoelens zijn en probeer de ander opgepikte gevoelens van me af te zetten. Bijvoorbeeld het is een mooie dag, voel me goed en ik stap in een drukke tram om naar het strand te gaan. Zowieso doe ik dan altijd een koptelefoon op, waardoor ik me beter kan afsluiten van mijn omgeving. Opeens voel ik dan een heftige emotie. Opdat moment probeer ik te achterhalen of deze emotie van mij is of niet. 9 van de 10 gevallen merk ik dan op van wie ik die emotie overgenomen heb. Als ik weer uit de tram ben moet ik ff bewust die emotie van me afzetten. Gewoonweg omdat deze niet van mijn is! Dit is heel belangrijk dat je dit doet, omdat je anders blijft hangen in iemands anders zijn emotie. Dit klinkt makkelijker dan dat het is, ik was 33 a 34 voordat ik daar achter kwam.
Echt afsluiten lukt mij alleen met externe middelen, zoals adhd medicatie, alcohol, blowen. Maar ben daar achter gekomen dat dit niet de manier voor mij is (voor niemand). Je moet bij jezelf dus tenrade gaan wat je voelt,ervaart en kijken of dat van jou is. Bijvoorbeeld als je bij mensen ben die je goed kent, en er bijvoorbeeld opeens tranen over je wangen lopen terwijl je er van overtuigd bent dat dat verdriet niet van jou is, dan kan je dit ook gewoon vragen aan je omgeving of er iemand toevallig verdrietig is. Meestal zal je dan zien dat dat verdriet van iemand anders is.
Ik hoop dat ik je weer wat wijzer gemaakt hebt!
Groetjes en fijne dag vandaag!
Dennis