Hey Roy
Ik wil de spirituele ervaring van jou niet ontkrachten, maar voor het gevoel dat je valt is een wetenschappelijke verklaring.
Het klinkt heel stom, maar vaak droom je in een seconde een droom die voor jouw gevoel de halve nacht duurt. Soms ook, droom je zeg maar "terug". Als er bijvoorbeeld buiten een knal klinkt, kan het goed zijn dat jouw droom zich daar op aanpast en dat er in je droom ook een knal klinkt, hoewel je dat van te voren natuurlijk niet kon weten.
Zo is het ook met het vallen. Wanneer je gaat slapen, heb je nog enige spanning in je lichaam. Tijdens je slaap ontspant alles. Je hartslag gaat langzamer, alles wordt zwaar, soms valt je mond open en ga je kwijlen
, allemaal omdat alles ontspant. Bij sommige mensen spannen alle spieren zich nog even aan, voordat ze totaal kunnen ontspannen. Daar hoef je zelf niks van te merken, maar bijvoorbeeld mijn vriend, dat lijkt net alsof hij stuip-trekt, eerst zn benen, dan zn armen; die geven 1 kick en dan zijn ze pas totaal ontspannen.
Wanneer je het gevoel hebt dat je valt, spant heel je lichaam in 1 keer samen en ontspan je daarna. Als je in het echte leven valt, is dat een schrikreactie van je lichaam dat al je spieren samentrekken, dus het voelt hetzelfde.
Je psyche maakt er vervolgens een heel verhaal van, dat het lijkt dat je in je droom valt.
Ik heb het ook regelmatig, meestal aan het begin van de nacht. Het is een vervelend gevoel, want als je je bewust bent van die reactie van je lichaam (dus als je denkt dat je valt), dan wordt je half wakker en je spieren dus ook. Met als gevolg dat je lichaam waarschijnlijk nog een keer in totale rust moet komen. Ik heb het vaak meerdere keren achter elkaar, voordat ik echt in een diepe slaap treed.
Het lucide dromen, dat is iets wat je moet ontwikkelen. Maar oefening baart kunst, geef jezelf maar eerst makkelijke opdrachten om zo steeds verder te gaan. Ik denk dat het niet raar is dat het nu mislukt is, dat je niet precies kon doen wat je wilde. het was natuurlijk ook extra spannend, om met iemand af te spreken...