Reactie op: droom over afscheid zusjeHallo Patricia,
Als je vaker dromen gehad hebt, die later uitkomen, dan denk ik dat de droom over je zusje ook iets laat zien, wat nog te gebeuren staat. In de droom wordt haar lichaam door een soort van ballon meegesleurd. Dat moet een symbool zijn voor dat haar
geest door iets meegesleurd gaat worden, wat een beetje weg heeft van een ballon. Een ballon neemt je mee omhoog, weg van de aarde. Zo kan je geest ook door iets mee 'in hogere sferen' meegenomen worden, weg van de aarde. Zo iemand is "weg van de wereld", zeggen de mensen dan. Je kan dan moeilijk contact met haar krijgen, stel ik me zo voor.
Ik kan natuurlijk niet weten wat er met haar gebeurt, en ik kan natuurlijk ook fouten maken bij het uitleggen van dromen. Daar moet je rekening mee houden natuurlijk. Maar normaal gesproken leg ik zulke droomsymbolen wél op deze manier uit - dat iemand lichaam staat voor iemands geest. En dat 'omhoog' in de buitenwereld staat voor 'omhoog op het geestelijke niveau'. Hoe het met je zusje zal zijn, dat kun je denk ik pas weten als het gebeurd is. En als je het dan opschrijft, dan weet ik het ook, dan pas. Maar normaal gesproken leg ik zulke dromen op deze manier uit. Dit lijkt me de meest redelijke uitleg, in ieder geval. Ik weet, dat het geen leuke is.
Van de andere kant leek het ook wel of ze door iemand meegesleurd werd, schrijf je. Ik heb het idee, dat het een van die dingen zal zijn, waarvan je moeilijk kan zeggen of het nu 'iets' of 'iemand' is, wat haar geest meegenomen heeft.
Nog geen paar tellen later stond je naast haar te zingen en te huilen, schrijf je. Ik denk dat je zusje, zoals je dan bij haar staat te zingen, niet je zusje is, zoals ze was toen ze door de ballon meegenomen werd. Dat het zingen op een hoger niveau in de geest gebeurde, zeg maar. In een hoger deel van haar geest en van jouw geest. Delen van jullie waar je in je normale leven geen weet van hebt, waar jullie zelf niet bij kunnen.
Het betekent dan, dat jullie
eigenlijk (als je er bij kon) samen het gevoel hebben, dat jullie allebei bij elkaar willen blijven. Dat zij dus niet zogenaamd "vrij" gelaten wil worden door je. Met andere woorden, dat ze niet alléén gelaten wil worden door je, en dat jij (op een hoger niveau in je geest dan wat je zelf kan voelen) haar ook niet alleen wil laten.
Dit voel je dan volgens mij niet in jezelf. Misschien wil je haar als het gebeurd is, wél alleen laten. Misschien geloof je in jezelf, dat je haar 'vrij' moet laten. Maar deze droom zegt dan (zo zie ik het) dat je dat in een
hoger of
dieper deel van je geest eigenlijk helemaal niet wilt. Dat je haar eigenlijk niet in de steek wil laten. Dat jullie op dat moment diep in jezelf allebei geloven in "laat me niet vrij". Zoals het in het liedje van Jantje Smit bedoeld wordt.
---
Degene die thuisblijft in het liedje heeft de ander vrijgelaten, staat in het 1e couplet. Te jong om op aarde voor eeuwig verbonden te worden in een huwelijk, was het idee toen. Maar nu mist ze hem (of hij haar) en nu hoopt ze echt, dat hij háár nu niet zogenaamd "vrijlaat". Ze wil door hem nu niet
alleen gelaten worden, ze wil bij hem zijn. Zo begrijp ik het liedje.
Zo zal jouw zusje als haar geest "weg van de aarde is", ook niet door jou zogenaamd
"vrij" gelaten willen worden - ze wil dan ook niet
alleen gelaten worden door je. Zo begrijp ik het zingen in de droom, net zoals in het liedje.
Liedjes in dromen kunnen in dromen 2 soorten betekenissen hebben. De 1e betekenis is de 'gewone' betekenis die in de titel en in de tekst staat (wat ik hierboven schreef al). Maar soms hebben ze een speciale betekenis, die niemand anders dan jij (en misschien je zusje) kent. Als het dit is, dan zou ik om de droom goed uit te leggen ook deze speciale, persoonlijke betekenis moeten weten, die het liedje voor jullie (of voor jou) heeft. In jouw droom heeft het liedje denk ik én de gewone betekenis én 1 of meer van de speciale betekenissen. * Misschien kun je nog wat meer over de speciale betekenissen zeggen?
Verder schrijf je onder de tekst van het liedje: "dr kwamen ook dingen in voor wat er in de tekst staat". * Een vraag: Kwamen die in de droom voor? En welke dingen waren dat dan, want om de droom goed uit te kunnen leggen zou ik dat ook moeten weten, eigenlijk.
Zoals ik dromen uitleg, moet ik eigenlijk alles weten wat er in de droom gebeurde. Ook kleuren, gevoelens en kleinigheidjes. Op deze pagina van m'n site:
dromen opschrijven zie je een lijstje van dingen die belangrijk kunnen zijn in dromen. Als je hem doorleest vind je misschien nog dingen in de droom die je niet opgeschreven had, dacht ik. Daar wordt de droom dan misschien duidelijker van.
groeten, peter.