Ha Sitara,
Dromen over treinenMet lotsgevallen bedoel ik... hmz... wat bedoel ik daar eigenlijk mee?
Het lot is iets waar een mens geen echte controle over heeft, datgene vooraf is bepaald. Ik zeg niet dat ik direct geloof in het lot, maar enkel dat het idee van het lot bestaat. Sommige mensen nemen het heft in handen en proberen vorm te geven aan hun leven, zodat dit het leven wordt dat zij voor zichzelf voor ogen hebben. Andere mensen leggen zich neer bij de stroom der dingen en varen mee op het lot. Geen van beiden is een slechte keuze. Feit blijft dat het een keuze is.
De trein vind ik (naast het vliegtuig) een van de sterkste vertegenwoordigingen van het lot. Niemand weet nu eigenlijk écht wie de trein bestuurt, waar hij heen gaat, langs welke landschappen hij zal gaan, enzovoorts. Je stapt in met de bestemming Utrecht maar komt perongeluk op Eindhoven uit... Wat is er gebeurd? en waarom heb je het niet doorgehad?
Als je de trein ziet als het lot, kan je twee op elkaar klappende treinen, zien als twee levensverhalen die, totaal onverwachts, op elkaar knallen. En er vallen doden bij!
Droom over moordJa, dus het afrekenen met iets wat je veel energie heeft gekost. Dat zit nu allemaal op de doeken die je verstopt. Je hebt het contact verbroken zonder hem in een lange tijd te spreken? Heb je jou 'relatie' met hem verstopt/weg gestopt? Dat zou het kunnen zijn. Ik dacht aan een liefdesrelatie door de hoeveelheid vieze spullen. Maar dat kan het ook zijn.
Dat jij duidelijk wist dat het om een pedofiel ging in de droom betekend niet dat het ook in het echte leven gaat om een pedofiel. Jou hersenen hebben op dat moment waarschijnlijk het meest afgrijselijke beeld dat je maar kan hebben van een man gekozen om jou teleurstelling duidelijk te maken in de droom. Dat was in dit geval de pedofiel denk ik.
Droom over meteorenWeer een droom over controle ofwel het gebrek daaraan, net als de twee dromen over treinen. Jou einde komt eraan, je weet het, de halve wijk is weggeblazen en jij hebt er geen invloed op. Jammer dat je moeder je wakker maakte.
Droom over stier Ah die klinkt mooi!
Bruut beestachtig dier verslind mensen en bedreigd jou leven... Wat is dat dier? Je onderbewustzijn? Iets wat je in metafoor hebt gezien in je leven? Woest en ontembaar. Jij vlucht naar boven. Waarom naar boven? Boven zitten de hersenen en het verstand. Het hogere is ook de plek van goden en mystiek.
Iemand anders komt en slacht het beest op zeer beeldende wijze door hem het hoofd af te zagen. prachtig!
Dit is een droom die vragen bij mij oproept. Beneden is onveilig, herinneringen, verleden, drang en drift zitten beneden. Boven zit het verstand en de godsbeleving (bij gebrek aan beter woord). Probeer je onderpoolse zooi te verdringen door in je bovenpool te schieten?
En wie is die persoon die het beest slachtte? hoe kwam die persoon over?
Áls ik mijn dromen herinner zijn ze altijd helder, gedetailleerd en bizar. Zo droomde ik laatst dat ik met mijn schoonmoeder op een sociale gelegenheid was (moest wel in een dierentuin zijn) en dat een krokodil van ongeveer 7 cm lengte haar in haar nek beet. Uiteindelijk hing het beestje aan een door ouderdom hangend en gerimpeld lurfje aan haar nek, terwijl zij panisch naar het ding sloeg en het niet kon raken. Ik stond erbij en keek ernaar.
Vreemde droom