Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-12-2024, 09:24:19

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Realistisch gebonden droom
BerichtGeplaatst: 19-10-2009, 19:37:23 
Groentje
Groentje

Wauwh,
de laatste tijd droom ik precies dingen die dan ervoor of erna gebeuren..
Zwart is mijn droom, rood de realiteit..

Zo was ik in mijn droom met de school aan het wandelen, een hele tocht en aan het einde van de rit was iedereen moe (een paar weken geleden zijn we met 2 jaren van de school van Donk naar Scherpenheuvel gewandelt voor het goede doel)
We kwamen aan in een kerkje. Heel klein, vanbinnen redelijk modern en met een witte kleur. Ik moest samen met mijn vriendin een tekst lezen. Ik hoorde niet of het mijn vriendin lukte, maar als ik die tekst moest lezen ging het niet. Ik las telkens een zin maar het einde van die zin stond nooit op het blad. Dat klonk heel stom omdat ik telkens van die mensen met de volgende zin moest doorgeven ookal was de vorige zin niet afgeschreven op het blad. Ik werd boos, liep de kerk uit. Ik kreeg het gevoel dat mijn papa kwaad zou worden omdat ik gewoon wegliep. Opeens stonden er allemaal romeinen op de speelplaats (ik weet het, raar!!). Ze waren heel boos en stonden klaar om te gaan vechten. Ik had het gevoel dat mijn papa dezelfde woede voelde als die romeinen. Ik liep heel snel naar huis en bijna thuis kreeg ik het gevoel van 'ik moet NUUU weg!!'. Ik had het gevoel dat de auto van mijn papa elk moment de hoek om kon draaien dus begon te lopen. Lopen en lopen ookal wist ik dat ik bijna niet vooruit kwam. Opeens zag ik de bus aankomen. Ik rende nog harder en ja, ik haalde de bus. Toen ik op de bus zat begon ik na te denken en voor mij uit te staren door het raampje. Ik stapte terug uit aan de halte waar ik was ingestapt en wandelde toen naar huis. Eens thuis begroette mijn papa mij heel vriendelijk en mocht ik warm voor de tv gaan zitten.
Er zijn zoveel andere dingen die lijken op de realiteit, zoals dat ik de bus nam, mijn omgevingen waren redelijk helder enz..

Ik weet het niet .. Het lijkt zo duidelijk en zo vaag tegelijkertijd..
Help me a.u.b.

Just enjoy the show.

Berichtenonderwerp: Re: Realistisch gebonden droom
BerichtGeplaatst: 19-10-2009, 22:40:20 
Groentje
Groentje

Hallo Milloo,

Hieronder zie je hoe ik je droom bekijk.
Als je nog vragen hebt, laat maar horen.

---

je eigen leven in je dromen

Op zich is het helemaal niet vreemd als je dingen droomt die ervoor gebeurd zijn of die erna gebeuren.

Dit wordt wel een associatie genoemd bij droomuitleg. De droom maakt zo als het ware een 'bruggetje' tussen je echte leven en de droomboodschap. Zoals mensen van het ene onderwerp op het andere kunnen overstappen, zo van: 'nu we het toch over bussen hebben, er komt weer een busstaking ... '. De schoolwandeling en busrit in je echte leven zijn dan als het ware een soort aanleiding om over de schoolwandeling en busrit in je droom te beginnen.

Je kunt het ook zo zien, dat de schoolwandeltocht die je echt hebt meegemaakt een symbool is voor de schoolwandeling in je droom, en dat de busritten die je echt meegemaakt hebt, een symbool zijn voor de busrit in je droom. Dan vergelijkt de droom de droom-schoolwandeling met de echte schoolwandeling, de schoolwandeling in je droom is dan zo als die schoolwandeling van toen. En dat de busrit in je droom zo is als de busritten die je wel vaker maakt in je leven van nu. Zo van: dat je in je droom in de bus na ging denken zoals je vaker nadenkt in de bus, in je echte leven. Een of meer eigenschappen van de echte busrit zijn dan een of meer eigenschappen van de busrit in je droom.

Kijk eens welk van deze 2 verklaringen in je droom het beste past. En kijk eens naar je andere dromen, welke daarin past.

Wanneer je van iets droomt wat later in je leven gebeurt, dan kan het zijn dat je dromen hiermee willen laten zien dat het voor dromen heel gewoon is om te weten wat er in de toekomst gebeurt.
Bij jongeren (van 13-20, zeg maar) komt dat wel vaker voor.

Wat ook de verklaring is, ik kom het best wel vaak tegen dat dromen het over stukjes van je eigen leven hebben.

---

betekenis droom

Ik denk dat deze droom gaat over 'jou en je papa', zoals dat op het moment is.
    Dat hij laat zien dat je wat banger bent voor hem dan nodig is.
    De voorstelling van zijn kwaadheid op de speelplaats is namelijk wat overdreven.
    Dat je bijna thuis het gevoel kreeg van dat je nú weg moest, komt ook door teveel angst.
    En toen je thuis kwam merkte je dat je niet bang had hoeven zijn.
    Je krijgt deze droom denk ik om iets aan deze angstgevoelens te kunnen doen.

---

Ik vraag me af of het stukje met de schoolwandeling wel bij de droom hoort die met het kerkje begint en met thuis warm voor de tv zitten eindigt.
Want je vader hoort niet in een schoolwandeling thuis, en je schrijft niet dat de school in het kerkje zat.
Ik begrijp het zo, dat de schoolwandeling alleen een voorbeeld is van dat je droom dingen laat zien die ervoor gebeurd zijn.
Als ik het bij het verkeerde eind heb, laat het dan maar weten.

de droom in delen

Er zit een structuur in je droom.
Een droom is (zoals meestal) in te delen naar de plaats waar iets zich afspeelt.
In jouw droom laat dan ieder deel het probleem 'jij en je vader' op een andere manier zien:

1. de uitgangssituatie
  2. je gevoelens
  3. je keuzes
  4. de praktijk.

---

1

Deel 1 laat de uitgangssituatie zien. Je wordt gedwongen een stomme indruk te maken voor heel veel mensen, op een plaats waar het belangrijk is hoe je je gedraagt.

Een wit kerkje staat voor een sfeer die is als in een wit kerkje. De kleur wit in het kerkje kan staan voor dat in die sfeer alles ook heel duidelijk is. Alles wat niet goed is, valt dan erg op. En een kerkje is toch al een plaats waar alles 'goed' moet zijn.
In zo'n sfeer moet je dan zinnen voorlezen die niet af zijn en zo een stomme indruk maken voor veel mensen. Wat in zo'n sfeer heel erg duidelijk te voelen is.
Dat lijkt me de betekenis van het witte kerkje in je droom.
Het is dus te begrijpen dat je hier in je droom boos van wegliep.

Ik moet aan een vorige droom van je denken. hierin maakte je steeds het woordje 'kots' niet af, en werd het 'kokoko'.
Dat staat denk ik voor dat je je gevoel er als het ware niet uit kon kotsen, je begon ermee maar maakte het niet af, je kon het er niet helemaal uit krijgen.
Hier maak je de zinnen die je voorleest niet af. Je ziet het laatste stuk gewoon niet.
In de vorige droom maakte je een woord steeds niet af, hier maak je een zin steeds niet af. Het gaat dus om hetzelfde idee.
Misschien gaat het ook over hetzelfde in je dagelijks leven. Je steeds niet volledig kunnen uiten, wat een stomme indruk maakt, op een of andere manier.
Ga eens na of dit zou kunnen kloppen.

En ga in ieder geval eens na of stom lijken voor andere mensen iets is wat regelmatig terugkomt in het probleem met je vader.
Het moet er op een of andere manier mee te maken hebben, anders stond het niet in deel 1 van de droom, het deel wat de situatie beschrijft 'zoals hij is'.

Het kan ook nog dat het witte kerkje een kerkje is wat je kent. Dat je het eerder in je leven meegemaakt hebt op een of ander moment. Dat je bij zo'n wit kerkje een speciaal gevoel hebt, dat het iets voor jou betekent wat het voor anderen niet betekent. Misschien heb je er iets in meegemaakt, ooit. Als dat zo is, dan moet je het kerkje vaak op die speciale manier uitleggen. Dan is het een droomsymbool met een persoonlijke betekenis. Denk dan eens na over deze vragen:
- ga eens na, wat zo'n kerkje je te zeggen heeft.
- ben je misschien godsdienstig en kerkelijk?
- kom je soms regelmatig in zo'n kerkje? Is dit weer zo'n voorbeeld van hoe je droom dingen uit je leven uitbeeldt?
- misschien ken je het gevoel van stom moeten lijken in je uitingen wel omdat je dat in zo'n soort kerkje ooit meegemaakt hebt.

2

Deel 2 laat jouw gevoelens zien over je vader.

Je kreeg toen het gevoel dat je papa kwaad zou worden omdat je 'gewoon' wegliep.
Het was niet gewoon, want je moest eerst al die stomme zinnen voorlezen.
Je kan je afvragen, of dit je vader misschien ook wel opgevallen zou zijn.
En of hij werkelijk boos zou zijn geworden.
Misschien soms wel en soms ook niet.

Maar je had in ieder geval het gevoel dat hij kwaad zou worden.
De Romeinen op de speelplaats beelden denk ik uit hoe je die woede van je vader er voor jouw gevoel uitziet.
Dat hij woedend was zoals een stel Romeinen woedend zijn, die klaar staan om te vechten.
Het lijkt wel raar, zo'n beeld ineens in een droom. Maar als een droom raar lijkt, dan gaat het meestal om symbolen.
De Romeinen zijn een symbool voor dit soort woede. Een groep vakbondsmensen zou anders woedend zijn, stel je dit maar eens voor.
De woede van je vader dan lijkt volgens de droom meer op die van een groepje (simpele?) Romeinen.

3

Deel 3 laat de keuze zien, die je op het moment maakt: vluchten voor het beeld en de gevoelens die je over je vader hebt.

Je liep heel snel naar huis, schrijf je. Toen je het gevoel had dat je vader er elk moment aan kon komen, begon je te lopen.
Dit weglopen voor je vader in de droom is denk ik een symbool voor het in je geest (in jezelf) weglopen voor je vader.
Voor proberen niet meer aan hem te denken, en aan de angst die je dan voelt.
Je loopt in je dagelijks leven waarschijnlijk vaker op die manier in jezelf weg voor deze gevoelens. Want dit is wat deze droom, die over 'jou en je vader' gaat, jou hier laat kiezen.

Dat je bijna niet vooruit kwam bij het weglopen betekent denk ik dat je in je dagelijkse leven in je eigen gevoel bijna niet wegkomt van hem.
Dat je bijna niet wegkomt van aan hem denken, met hem bezig zijn en dat je bijna niet wegkomt van de angst die je daarbij voelt.
Je komt dus geestelijk niet vooruit als je in jezelf weg probeert te lopen van hem.
Dat is volgens mij wat de droom zo uitbeeldt, met dat je niet vooruitkomt.

4

Deel 4 laat zien, wat je in de praktijk doet, als het om jou en je vader gaat. Je ontwijkt hem, waar je niets mee opschiet.

In de droom ren je dan om te bus te halen. Zo belangrijk lijkt je angst op dat moment.
In de bus vind je je rust weer en kom je tot jezelf.
Je stapt op dezelfde plek weer uit, dat laat extra duidelijk zien dat je niet van hier naar daar gereden bent, zoals normaal is.
Dat je eigenlijk geen centimeter vooruitgekomen bent met de bus in te gaan.
Je ging er alleen in om op dat moment hem even niet te hoeven zien.
In je dagelijks leven zul je er geestelijk geen centimeter mee vooruitkomen als je het ontwijkt om aan hem te denken.

Wanneer je dan thuis komt merk je dat het helemaal niet nodig is geweest, bang te zijn.
Dit laat zien, dat de hele angst niet nodig geweest is.

Misschien neem je in je echte leven vaker de bus om een tijdje weg te zijn van je vader, wanneer je je niet lekker bij hem kan voelen. Maar het kan ook dat 'de bus nemen' een droomsymbool is. Dan gaat het erom dat je in je geest zo snel mogelijk uit zijn buurt wilt komen. Dat deed je al door te rennen. Maar een bus is sneller. Dan staat de bus dus voor een manier om in jezelf op een snellere en makkelijker manier niet meer aan hem te hoeven denken, en de angst niet meer te hoeven voelen. En misschien staat hij ook voor een plekje in jezelf waar je geestelijk tot rust kunt komen, zoals in de droom. Wanneer je vaker geestelijk tot rust komt in een echte bus.

---

waarom deze droom

Volgens mij laat de droom je dit zien om iets aan dit soort angsten te kunnen doen.
    Je kunt bijv eerst goed kijken of het wel echt nodig is, om op dat moment bang te zijn.
    En je kunt er bijv op letten, jezelf door zo'n angstgevoel niet op hol te laten brengen.
    Waardoor je leven weer een stukje prettiger kan worden.

---

Peter.

nadenken over een droomverklaring is soms beter dan hem wel of niet geloven

BerichtGeplaatst: 20-10-2009, 20:24:12 
Groentje
Groentje

@Pe51
Volgens mij zit je er ongeveer recht op.
Vanaf het 2de deel te lezen kon ik het al perfect inpassen in mijn leven.
Maar je heb me verder geholpen.
Iedereen zegt me altijd dat ik wat moet verwerken.
Maar het lukt niet, duurt nu al meer dan een jaar en doordat iedereen het zegt valt er druk op mij.
Ik probeer niet meer aan hem (hem = niet mijn papa) te denken.
Ik voelde me echt goed bij hem en ik denk dat hij daarom ook symbool staat als mijn papa.
Dat ik van hem weg wil lopen en niet echt meer om hem wil wenen om alles eruit te gooien is denk ik de uitleg van dat ik het gevoel had van 'ik moet NUU weg'.
Ook dat ik iets wil zeggen maar dat ik het nooit helemaal gezegt krijg in mijn droom wijst erop dat ik er misschien bijna ben maar nog niet helemaal.
Maar wat is dan die laatste stap?
Nog eens goed huilen, praten met hem?
Maar het is nu al even geleden en ik heb geen zin nu nog oude koeien uit de gracht te halen (zo zal het voor hem waarschijnlijk overkomen).
Wat ik nu allemaal typ kwam er allemaal spontaan uit na het lezen van je tekst.
Maar het is zo moeilijk om te zien hoe iemand je laat vallen terwijl je je heel goed voelde bij die..
En nu kwam er bij mij een 'pffft' uit.
Ik wil zo graag alles verwerken,
zo graag KOTS uitspreken zo graag een ZIN uitspreken, misschien een hele TEKST???

Het zou zo 'n verlossing zijn !!

Just enjoy the show.

BerichtGeplaatst: 22-10-2009, 21:08:51 
Groentje
Groentje

Hallo Milloo,

Ik begrijp dat het dus niet om je echte papa gaat, maar om iemand die als een papa voor je is.
En niet om je papa's huis, maar om zijn huis.

Wat dan belangrijk is, is waarom je in de droom dan naar 'huis' liep (zijn huis dus), toen je kwaad was.
Of dat een zwakheid voor je was. Die je probeerde te herstellen toen je het gevoel had van ik moet NUUU weg'.

Het dingen eruit gooien (wat je nog niet helemaal kan) zie je dus ook als een zwakheid.
Want zelfstandig zijn en hem niet meer hoeven is waar je eigenlijk naar streeft.
Dat eruitgooien wil je dan niet oplossen door te leren het eruit te gooien, maar door te weten dat je zonder hem kan.

Zou het ook kunnen dat je de dingen niet eruit kunt gooien, omdat je ze er helemaal niet uit moet gooien?
Maar dat je hem eigenlijk niet nodig moet hebben?

Ik hoop dat ik je goed begrepen heb zo.

Peter.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00