Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-12-2024, 01:04:40

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Neerstortende vliegtuigen
BerichtGeplaatst: 07-10-2009, 19:56:47 
Groentje
Groentje

Hoi Allemaal,

Ik heb nu al een aantal keren in korte periode een soortgelijke droom gehad over een neerstortend vliegtuig.
De ene keer zie ik het alleen maar gebeuren van een afstandje en de andere keer zit ik zelf in een vliegtuig wat neerstort. In de droom dat ik zelf in het neerstortende vliegtuig zit slaap ik en word ik wakker omdat het vliegtuig ineens een scherpe bocht maakt. Daarna vliegt het tegen een hek wat in de lucht staat(?)
Ook ben ik vaak op een vliegveld en sta ik telkens op het punt om in te stappen maar steeds houdt iets me tegen.Ik droom vaak over vliegen of neerstortende vliegtuigen en begin me nu wel af te vragen wat het nou eigenlijk wil zeggen. Het moet iets betekenen want de dromen blijven zich herhalen!

Ik hoop dat jullie me meer hierover kunnen vertellen.

Groetjes!

Berichtenonderwerp: Re: Neerstortende vliegtuigen
BerichtGeplaatst: 07-10-2009, 23:45:44 
Groentje
Groentje

Hallo Ikke22,

Het gaat bij dit soort dromen meestal niet over letterlijk neerstorten in een vliegtuig, dus moet het symbolisch bedoeld zijn.
Om het idee neerstortende vliegtuigen te begrijpen, moeten we 3 dingen bekijken: 'vliegen', 'vliegtuig', en 'neerstorten'.

In dromen staat je lichaam vaak voor je geest. Als je lichamelijk vliegt dan bedoelt je droom dus dat je geestelijk als het ware aan het vliegen bent. Dat je niet meer met beide benen op de grond staat, maar geestelijk 'hoog' bent, in hogere sferen.

In dromen kun je zonder hulpmiddelen vliegen. Met alleen je lichaam, dan maak je bijv een soort van zwembewegingen. Dan ben je wat ze zeggen: 'aan het zweven'. Maar in dromen kun je ook vliegen met een vervoermiddel zoals een ballon of een vliegtuig. Dat is dan een hulpmiddel om te kunnen vliegen.
Materiële vervoermiddelen (fiets, auto, boot, ballon, vliegtuig) staan voor geestelijke vervoermiddelen, voor de manier waarop je je beweegt of vooruit gaat in je geest. Een fiets of ballon voor relaxed maar langzaam vooruit gaan, een auto, trein en vliegtuig voor snel vooruitgaan. Een ballon of vliegtuig in dromen zijn vervoermiddelen voor in hogere sferen, omdat een echte ballon en vliegtuig je in hogere aardse sferen vervoert. Een ballon een langzame en een vliegtuig voor een heel snelle manier om je in geestelijk hogere sferen te bewegen. Het heeft iets te maken met wat ze noemen 'snel denken', een 'snelle geest' hebben, enz.

Landen in een vliegtuig brengt je weer terug op aarde. Maar neerstorten kan je veel schade geven. Neerstorten met een vliegtuig in zo'n droom betekent dat je in je geest als het ware neerstort vanuit de hogere sferen. Je komt dan weer terug in je gewone aardse sfeer, en dat kan als een klap aankomen. Dat gedeelte van je geest wat aan het vliegen was, wordt in de droom voorgesteld door jouw lichaam. Als dat lichaam dan doodgaat, dan bedoelt de droom dat dat gedeelte van je geest als het ware de geestelijke crash niet overleeft. Het kan een grote schok in je geest zijn, als je van je fijn voelen in hogere sferen opeens terugvalt in de keiharde werkelijkheid van je bestaan. Er is een groot verschil tussen landen en neerstorten in je dromen, dus.

waarom vlieg je?

Vliegdromen kunnen best fijn zijn. Dat heeft 2 kanten. Aan de ene kant is het ontspanning. En onder het vliegen voel je geen enkele reden om het niet te doen. Het is fijn en je ziet geen probleem, waarom zou je het dan niet doen?
Maar aan de andere kant is 'geestelijk zweven of vliegen' het vaak een manier om je problemen te ontvluchten. Je voelt je ellendig, je hebt al zo lang aan je probleem moeten denken. Je wilt je even fijn voelen en dan zoek je het om aan iets moois te denken. Je fantaseert erover verder en zo komt je geest in hogere sferen en begint te 'vliegen'. Dat kan met fantaseren, maar soms gebeurt het ook met alcohol of drugs.
Je staat dan niet meer met beide benen op de grond. Je vindt het fijn om je problemen niet meer te voelen. Die zijn dan daar beneden op de grond, en als je eraan denkt krijg je het moeilijk. Je fantaseert graag, want zo blijf je boven je problemen vliegen en hoeft ze niet te voelen.

Dan is dat wel fijn, maar ook ongezond. Even niet aan je problemen denken is een goed ding, maar als je daardoor niet meer nuchter na kunt denken en niet meer met beide benen op de grond staat, dan is er toch iets mis. En hoe fijner de hogere sferen zijn hoe vervelender het wordt om 'low' te worden. Om naar je eigen (aardse) gevoelens terug te gaan om er iets aan te doen. Vluchten is makkelijker en als je dat vaker doet word je op een gegeven moment bang om er nog aan te denken. Bang van je probleem, bang van je eigen gevoelens. Banger dan nodig is in ieder geval. En zo los je je probleem ook niet op.

Wat dromen dan doen is je laten zien dat je geest aan het vliegen is. Zodat je beseft dat dit ongezond is. En zodat je gaat kijken wat je eraan kunt doen.
Voor de een is dit (hard, maar) eerlijk zijn tegenover zichzelf, een ander gaat er met vrienden of bekenden over praten. Het probleem aanpakken is beter dan ervoor vluchten door te zweven of te vliegen, dat is het idee.

Vliegen kan fijn zijn maar als het om zo 'snel' geestelijk vliegen gaat, dan kan het om een minder fijn gevoel gaan, om een onrust in jezelf. Het gevoel wat je bij het vliegen in je droom hebt laat zien wat voor gevoel je bij het in hogere sferen zijn overdag hebt. Dat kan heel mooi zijn maar ook heel ellendig.
En bij het wakker worden kun je ook nog een gevoel 'meekrijgen' van de droom. Dan is het dát gevoel wat je laat zien hoe je het geestelijk vliegen overdag beleeft.

wanneer begonnen?

Je hebt deze dromen een aantal keren in een korte periode gehad. Dat betekent dat je in het begin van die periode begon te vliegen met je geest. Dat je dus op dat moment problemen had, die je teveel werden. Als je nu terugkijkt naar die periode dan kun je het probleem waar het over gaat wel terugvinden, denk ik. Dit probleem is dan de oorzaak van de vliegdromen. Je kunt dit dan proberen op te lossen (omdat het je geest ongezonder maakt met al dat vliegen). Of misschien wil je er dan met iemand over praten. Als je niet weet welk probleem het is, dan kun je in oude agenda's of dagboeken kijken, met welke dingen je toen bezig was. Of soms weten vrienden of vriendinnen het nog wel.

de dromen:

In die droom dat je het ziet gebeuren bekijk je het als toeschouwer. Maar je bent dan ook degene die aan het vliegen is.
Wat je in sommige dromen dan ook kunt zien, als je jezelf in dat vliegtuig ziet neerstorten.

-

In de droom dat je zelf in het neerstortende vliegtuig zit slaap je. Dat je slaapt betekent dat je geest als het ware aan het slapen is. Een geest kan 'slaperig' zijn, en dan 'in slaap vallen'. Dan ben je je alertheid kwijt, je bent geestelijk niet meer 'wakker'. Dat bedoelt je droom volgens mij met slapen in een vliegtuig.
Het vliegtuig maakt dan opeens een scherpe bocht. Dat kan gebeuren als je als piloot van een vliegtuig in slaap valt, denk ik.
Het vliegt dan tegen een hek wat in de lucht staat. Zo'n hek staat denk ik voor een geestelijke barrière in jezelf. Je wordt wakker en hebt nog niet meteen alles op een rijtje in jezelf. Je weet als het ware nog niet meteen wat boven is, en wat beneden. Daarom is dat hek in de lucht in plaats van op aarde. Waar je dan tegenaan vliegt.

-

Als je wilt beginnen met geestelijk naar hogere sferen vliegen, dan beeldt je droom dat uit als op een vliegveld zijn. Omdat als we op aarde beginnen te vliegen, we dat op een vliegveld doen. Dan willen we in een vliegtuig stappen.
Je droomt dat je steeds op het punt staat om in te stappen, maar dat steeds iets je tegenhoudt. Je wilt dus telkens beginnen je problemen te ontvluchten, maar er is steeds iets wat je tegenhoudt. Een reden om het niet te doen.
Dan blijf je dus met beide benen op de grond staan. Best gezond dus. Maar je droom laat dan zien, dat je er toch moeite mee hebt, omdat je wel steeds wílt gaan vliegen.

---

Peter.

* een droomverklaring begrijpen is soms beter dan hem wel of niet geloven *

BerichtGeplaatst: 07-10-2009, 23:51:07 
Groentje
Groentje

Dreamwalker schreef:
:shock: wat gek! Dat heb ik dus ook!

Vorig jaar is het begonnen: nachtmerries over neerstortende vliegtuigen! De ene keer stort er een neer op het voetbalveld waar ik voetbal met vrienden waarop iedereen overlijd. Een andere keer storten er een hoop neer in onweer. Een andere keer op mijn familie in onze achtertuin. Een keer tijdens een midzomeravond recht in de kerk... noem maar op..

ik heb de hele mikmak al gehad!

Ik vraag me eigenlijk ook wel af wat het betekent. Ik weet dat ik om medische redenen niet kan vliegen, misschien dat het daarvoor waarschuwt, maar als er een andere verklaring voor is ben ik er ook erg benieuwd naar! De dromen zijn vaak misselijkmakend echt en zwaar en verdrietig en schokkend..

ik ben benieuwd of iemand een verklaring voor ons heeft!

Groet,
Dreamwalker

Hallo Dreamwalker,

* Het begin van deze uitleg is hetzelfde als het begin van de uitleg van de vorige droom. Omdat het hier gaat om wat vliegen in een vliegtuig in dromen betekent. Bij 'wanneer begonnen?' gaat het over jouw nachtmerries. *

Het gaat bij dit soort dromen meestal niet over letterlijk neerstorten in een vliegtuig, dus moet het symbolisch bedoeld zijn.
Om het idee neerstortende vliegtuigen te begrijpen, moeten we 3 dingen bekijken: 'vliegen', 'vliegtuig', en 'neerstorten'.

In dromen staat je lichaam vaak voor je geest. Als je lichamelijk vliegt dan bedoelt je droom dus dat je geestelijk als het ware aan het vliegen bent. Dat je niet meer met beide benen op de grond staat, maar geestelijk 'hoog' bent, in hogere sferen.

In dromen kun je zonder hulpmiddelen vliegen. Met alleen je lichaam, dan maak je bijv een soort van zwembewegingen. Dan ben je wat ze zeggen: 'aan het zweven'. Maar in dromen kun je ook vliegen met een vervoermiddel zoals een ballon of een vliegtuig. Dat is dan een hulpmiddel om te kunnen vliegen.
Materiële vervoermiddelen (fiets, auto, boot, ballon, vliegtuig) staan voor geestelijke vervoermiddelen, voor de manier waarop je je beweegt of vooruit gaat in je geest. Een fiets of ballon voor relaxed maar langzaam vooruit gaan, een auto, trein en vliegtuig voor snel vooruitgaan. Een ballon of vliegtuig in dromen zijn vervoermiddelen voor in hogere sferen, omdat een echte ballon en vliegtuig je in hogere aardse sferen vervoert. Een ballon een langzame en een vliegtuig voor een heel snelle manier om je in geestelijk hogere sferen te bewegen. Het heeft iets te maken met wat ze noemen 'snel denken', een 'snelle geest' hebben, enz.

Landen in een vliegtuig brengt je weer terug op aarde. Maar neerstorten kan je veel schade geven. Neerstorten met een vliegtuig in zo'n droom betekent dat je in je geest als het ware neerstort vanuit de hogere sferen. Je komt dan weer terug in je gewone aardse sfeer, en dat kan als een klap aankomen. Dat gedeelte van je geest wat aan het vliegen was, wordt in de droom voorgesteld door jouw lichaam. Als dat lichaam dan doodgaat, dan bedoelt de droom dat dat gedeelte van je geest als het ware de geestelijke crash niet overleeft. Het kan een grote schok in je geest zijn, als je van je fijn voelen in hogere sferen opeens terugvalt in de keiharde werkelijkheid van je bestaan. Er is een groot verschil tussen landen en neerstorten in je dromen, dus.

waarom vlieg je?

Vliegdromen kunnen best fijn zijn. Dat heeft 2 kanten. Aan de ene kant is het ontspanning. En onder het vliegen voel je geen enkele reden om het niet te doen. Het is fijn en je ziet geen probleem, waarom zou je het dan niet doen?
Maar aan de andere kant is 'geestelijk zweven of vliegen' het vaak een manier om je problemen te ontvluchten. Je voelt je ellendig, je hebt al zo lang aan je probleem moeten denken. Je wilt je even fijn voelen en dan zoek je het om aan iets moois te denken. Je fantaseert erover verder en zo komt je geest in hogere sferen en begint te 'vliegen'. Dat kan met fantaseren, maar soms gebeurt het ook met alcohol of drugs.
Je staat dan niet meer met beide benen op de grond. Je vindt het fijn om je problemen niet meer te voelen. Die zijn dan daar beneden op de grond, en als je eraan denkt krijg je het moeilijk. Je fantaseert graag, want zo blijf je boven je problemen vliegen en hoeft ze niet te voelen.

Dan is dat wel fijn, maar ook ongezond. Even niet aan je problemen denken is een goed ding, maar als je daardoor niet meer nuchter na kunt denken en niet meer met beide benen op de grond staat, dan is er toch iets mis. En hoe fijner de hogere sferen zijn hoe vervelender het wordt om 'low' te worden. Om naar je eigen (aardse) gevoelens terug te gaan om er iets aan te doen. Vluchten is makkelijker en als je dat vaker doet word je op een gegeven moment bang om er nog aan te denken. Bang van je probleem, bang van je eigen gevoelens. Banger dan nodig is in ieder geval. En zo los je je probleem ook niet op.

Wat dromen dan doen is je laten zien dat je geest aan het vliegen is. Zodat je beseft dat dit ongezond is. En zodat je gaat kijken wat je eraan kunt doen.
Voor de een is dit (hard, maar) eerlijk zijn tegenover zichzelf, een ander gaat er met vrienden of bekenden over praten. Het probleem aanpakken is beter dan ervoor vluchten door te zweven of te vliegen, dat is het idee.

Vliegen kan fijn zijn maar als het om zo 'snel' geestelijk vliegen gaat, dan kan het om een minder fijn gevoel gaan, om een onrust in jezelf. Het gevoel wat je bij het vliegen in je droom hebt laat zien wat voor gevoel je bij het in hogere sferen zijn overdag hebt. Dat kan heel mooi zijn maar ook heel ellendig.
En bij het wakker worden kun je ook nog een gevoel 'meekrijgen' van de droom. Dan is het dát gevoel wat je laat zien hoe je het geestelijk vliegen overdag beleeft.

wanneer begonnen?

Bij jou begonnen de nachtmerries vorig jaar. Dat wil dus zeggen dat je vanaf toen niet meer met beide benen op de grond stond en geestelijk ging 'vliegen'. Dat doe je pas als er problemen zijn die je teveel worden. Als je nu teruggaat naar de tijd van de eerste van deze dromen dan kun je er vaak achterkomen wat voor probleem je toen had. Een agenda of dagboek van die tijd kan je helpen herinneren. Dit probleem is dan vaak de oorzaak van het geestelijke vliegen en dus ook van de dromen die je dit geestelijke vliegen laten zien.
Als je dat probleem dan oplost, alleen of met anderen, dan zul je weer met beide benen op de grond gaan leven en dan zullen je nachtmerries ook wegblijven.
Vaak is er iets gebeurd in je leven wat je niet kon verwerken, vlak voor de eerste nachtmerrie. Door de nachtmerries ben je het al een beetje aan het verwerken, maar het schiet natuurlijk meer op als je zelf ook iets aan het probleem kan doen.

de verschillende dromen:

Als zo'n vliegtuig neerstort op een voetbalveld waar je met je vrienden voetbalt, dan bedoelt de droom dat het geestelijke vliegen en het geestelijk crashen gebeurt in een sfeer die zo is als de sfeer als je met je vrienden op een voetbalveld voetbalt.
Al je vrienden overlijden dan, schrijf je. Je vrienden, dat zijn in deze droom als het ware 'je vrienden binnenin jezelf'. Het is het beleven van je vrienden binnenin jezelf, wat dan als het ware doodgaat. Dat deel van jezelf, wat deze vrienden ziet en meemaakt hoe ze zijn. Dat overleeft dan je geestelijke crash niet, als het ware. Dat besef verdwijnt dan uit jezelf.

Wanneer het op je familie in je achtertuin neerstort dan gebeurt het in een sfeer die is zoals de sfeer als je met je familie in je achtertuin bent. Als zij doodgaan, dan gaat het weer om jouw besef van je familieleden zo, om dat in jezelf wat je familieleden zo kent. Dat deel van jezelf overleeft dan deze geestelijke crash niet.
Het onweer staat hier voor 'onweer in jezelf'. Wanneer je in hogere sferen vliegt in jezelf, maar er ontstaat dan een onweer in jezelf, dan lukt het door dat onweer niet om in die hogere sferen te blijven. Je wordt als het ware door de bliksem (energie) van dat onweer geraakt en je stort dan neer uit die hogere sferen.
De midzomeravond staat voor een midzomeravondsfeer waarin het gebeurt.
De kerk kan staan voor 'de kerk in jezelf', voor een religieuze of kerkelijke sfeer in jezelf. Waarin je crasht.
Je ziet, dat dit geestelijke crashen overal in jezelf kan gebeuren. In allerlei sferen in jezelf. Zoals een echt vliegtuig overal in de omgeving kan neerstorten, op allerlei plekken in de omgeving.

Je schrijft: De dromen zijn vaak misselijkmakend echt en zwaar en verdrietig en schokkend..
Als een droom echt is, dan wil hij laten zien dat de beleving van overdag, waar hij over gaat, ook heel echt is. Meestal wil je dan niet zo duidelijk voelen wat er dan gebeurt als je met een klap in de werkelijkheid terugkomt. Maar je droom laat het je wel beleven. Omdat je moet weten wat er in jezelf gebeurt. Dan heb je een goede reden om te zien of je er iets aan kunt doen. Minder vaak jezelf in fijne hogere sferen brengen, of iets aan het probleem doen, waar je steeds voor vlucht.
Als je dromen zwaar en verdrietig en schokkend zijn, dan voel jij je zwaar en verdrietig en geschokt als je zo'n geestelijke crash meemaakt.

Wanneer de droom je bij het wakker worden nog een gevoel 'meegeeft' wat je nog een tijdje bijblijft, dan bedoelt de droom dat dit het gevoel is van als je zo'n vliegen en crashen overdag meemaakt.

Ik hoop je hiermee wat meer kunt begrijpen waar je dromen over gaan.

---

Peter.

* droomverklaringen geloven is soms minder goed dan erover nadenken *

BerichtGeplaatst: 08-10-2009, 17:59:25 
Groentje
Groentje

Hoi Peter,

Dankje voor je snelle uitleg. Ik kan me er wel in vinden ja wat je zegt.
Het klinkt allemaal heel logisch en het ontvluchten van problemen komt me wel bekend voor.
Ik probeer inderdaad met beide benen op de grond te blijven maar soms is het makkelijker om gewoon te fantaseren en zo mijn problemen uit de weg te gaan.
Nu moet ik zeggen dat hoewel het langzaam het nu stukken beter gaat maar blijf nog altijd de droom houden, waarschijnlijk omdat ik momenteel vrij veel stress heb en het idee heb dat ik goed moet presteren.

Nogmaals bedankt voor je uitleg, heb nu ten minste een verklaring ervoor en ik weet nu wat ik er aan zou kunnen doen.

Groetjes

BerichtGeplaatst: 08-10-2009, 18:54:03 
Groentje
Groentje

Hoi LveL,
Allereerst bedankt voor je antwoord! Heel helder!
Dat van dat hek dat het een barriere is dat zou kunnen inderdaad.
Ik kan niet echt zo iets bedenken wat me tegen houdt maar er zal wellicht iets zijn want ik blijf de droom houden.
Vannacht had ik hem ook weer, dit kan natuurlijk zijn omdat ik er erg mee bezig ben geweest de laatste tijd. Vannacht zat ik wederom zelf in het vliegtuig dit keer met een paar collega's, weer sliep ik en ik voelde me prima op mijn gemak. Ook was er een jongen in het vliegtuig, ik leek hem leuk te vinden. Het was zo raar, ik weet dat ik het was in het vliegtuig maar ik zag mezelf, kan het niet zo goed uitleggen. Ik had aan 1 hand een zwarte handschoen en hield daarmee een witte roos vast? Op het moment dat het vliegtuig de scherpe bocht maakte en neerstorte schrok ik wakker ( in mijn droom dan he ) en de doorn kwam in mijn hand terecht. Ik lag ineens bij die jongen in zijn armen en hij stelde me gerust. Of we echt de grond hebben geraakt weet ik niet, ik zag alleen de witte roos op de grond vallen..

Het moet niet gekker worden haha!

Groeten!

BerichtGeplaatst: 09-10-2009, 13:59:36 
Groentje
Groentje

Dreamwalker schreef:
Beste Peter,

allereerst mijn enorme dank en respect voor zo een uitgebreid en persoonlijk antwoord op onze vragen!!! Dat waardeer ik echt enorm.. :oops:

Ik vind het kraakhelder en logisch wat je schrijft. Het is me helemaal duidelijk. Echter, ik kan me niet voorstellen welke problemen dat dan geweest zouden moeten zijn? Ik kan me enige dingen voor de geest halen, maar die waren niet van die aard dat ik er zó mee in mijn maag zat dat het deze gevoelens naar boven kon brengen. Naar mijn mening dan.

Vreemd. Óf het betekent dat ik me maar voor een kwart bewust ben van de ware aard en gevoeligheid van mijn 'problemen', óf mijn problemen zijn erger dan ik had gedacht. Ik schat ze niet zo groots en aangrijpend in.

Je uitleg is verrassend en helder.

Ik dank je wel voor alle moeite! :D

Groet,
Dreamwalker

Ik ben wat onvolledig geweest. Meestal is het begin van zulke dromen te herleiden tot een schokkende gebeurtenis of probleem van die tijd. Maar niet altijd. Het kan bijv ook een ziekte zijn, die je toen had. Die ziekte verzwakt je en dan kun je minder goed tegen de vervelende kanten van het leven. Het kan ook zijn dat je je vanaf de eerste van die dromen zwakker voelde zonder ziekte of aanwijsbare oorzaak. Lichamelijk of geestelijk zwakker, of beiden. Waar het om gaat is dat je minder goed tegen de lastige kanten van het leven kunt en daarom behoefte hebt om je goed te voelen, en dat je dat dan gaat doen door als het ware geestelijk te gaan 'vliegen'.

Wat ook nog zou kunnen is dat je bij deze dromen kijkt naar de dag vóór de droom. Dromen gaan vaak over de dag ervoor. Misschien was je toen met schoolvrienden en ging je goede humeur ineens ter ziele. En dan droom je de nacht erop dat het vliegtuig op school neergestort is. Of als het de dag ervoor bij familie gebeurde, dan kun je bijv dromen dat het vliegtuig op jullie huis neerstort. De school en het huis staan dan voor de schoolsfeer en gezinssfeer. Ook als je met je vrienden niet op school bent, dan kun je nog wel in een schoolsfeer zijn - een vriendensfeer als op school. Als de sfeer waarin het gebeurt zo te herkennen zou zijn, dan kun je vaak makkelijker terugvinden over wat voor een moment de droom gaat.

En als dit niet lukt, dan weet ik nog niet genoeg van deze dromen om ze uit te leggen.

Peter.

* deze droomverklaring kan goed zijn, half goed of helemaal fout *
* maak daarom zelf uit wat je wel en niet gelooft *

Laatst gewijzigd door pe51 op 09-10-2009, 15:46:24, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 09-10-2009, 15:44:58 
Groentje
Groentje

Ikke22 schreef:
Hoi Peter,

Dankje voor je snelle uitleg. Ik kan me er wel in vinden ja wat je zegt.
Het klinkt allemaal heel logisch en het ontvluchten van problemen komt me wel bekend voor.
Ik probeer inderdaad met beide benen op de grond te blijven maar soms is het makkelijker om gewoon te fantaseren en zo mijn problemen uit de weg te gaan.
Nu moet ik zeggen dat hoewel het langzaam het nu stukken beter gaat maar blijf nog altijd de droom houden, waarschijnlijk omdat ik momenteel vrij veel stress heb en het idee heb dat ik goed moet presteren.

Nogmaals bedankt voor je uitleg, heb nu ten minste een verklaring ervoor en ik weet nu wat ik er aan zou kunnen doen.

Groetjes

Hallo ikke22,

In deze droom komt er een heel nieuw element bij: de jongen die je leuk vindt, een witte roos in een zwarte handschoen en in die jongen zijn armen terechtkomen. Wanneer ik je goed begrepen heb en je zelf tenminste niet de jongen was die je leuk vond.
Ik wil je niets aanpraten en ik zeg ook niet dat mijn droomuitleg 'waar' is.
Maar deze droom lijkt te gaan over liefde voor een jongen.
De droom laat volgens mij zien, dat je in deze fantasieën een jongen (of: jongens) leuk kan vinden of vindt, en dat je sexuele zuiverheid dan in het geding is.

Misschien is dit niets nieuws voor je. Maar zulke dromen komen ook bij mensen die zichzelf als hetero zien. Bijv omdat ze dit gevoel (nog) niet kennen in zichzelf, maar het wel hebben. Misschien ben je hetero, misschien bi, misschien homo. Dat is, wat ik niet weet. Ik heb alleen het idee, dat je droom gaat over gevoelens die je voor een jongen kunt hebben.
    Als je jezelf niet zo kent, ga dan eens na of het zo zou kunnen zijn. En hoe je je voelde toen je die jongen leuk vond, en toen je bij hem in de armen lag, voor en nadat hij je geruststelde.
    En daarna zou je kunnen nagaan als je dat wilt of je je ook zo zou kunnen voelen in je echte leven.

de droom

In het begin van de droom voel je je zoals je je bij de collega's voelt, die in je droom waren.
Je geest slaapt (als het ware) en je voelt je prima op je gemak.
Vanuit zo'n rustig gevoel zie je een jongen en je gaat hem leuk vinden.

In de droom zie je jezelf. In dromen komt het vaker voor dat je jezelf ziet, alsof je een ander bent. Je ziet dan jezelf buiten je, en je ziet vanuit een afstandje, hoe je je voelt. De eerste keren kan dat vreemd zijn, maar dan moet je de symbolen begrijpen.
Iedereen heeft als het ware verschillende 'personages' (delen) in zichzelf. Niemand is 'uit één stuk'.
Van de ene kant voel je dit, van de andere kant dat. Of eerst voel je dit, daarna dat. Of bijv je gevoel zegt dit en je verstand dat. Of de volwassene in jezelf zegt dit, maar het kind in jezelf dat.
Je bestaat dan als het ware dus uit 2 delen, die allebei een deel van jezelf zijn. Soms uit 3, 4 of meer delen. Dromen beelden deze 'personages' in jezelf symbolisch uit - als personen.
Om die personen goed te kunnen bekijken worden ze buiten jezelf uitgebeeld. (geprojecteerd, zeggen psychologen dan).

Alle gezonde mensen (ook psychologen) hebben dit.
En hun dromen beelden het als verschillende personen uit.
Het idee is, dat je zo die delen van jezelf beter kunt bekijken. Beter dan wanneer je zelf dat deel bént, en zelf in die gedachte of dat gevoel zit.
Nu kreeg je van je droom gelegenheid, jezelf wat meer op afstand te bekijken. Zo werkt het in dromen als je op deze manier jezelf buiten jezelf ziet zitten.

De witte roos staat in dit soort dromen voor je eigen sexuele zuiverheid. Omdat je hier iemand leuk vindt en omdat je in zijn armen terechtkomt en dan gerustgesteld wordt. Dat is een situatie waarbij sexuele gevoelens en handelingen kunnen komen. Bij jonge meisjes vind je de witte roos vaker terug in deze betekenis. In dromen, striptekeningen enz.
Het idee is dan vaak, dat je die zuiverheid kwijt zou kunnen raken.
In jouw droom heb je de roos eerst in je hand. Bij hand denk ik aan 'doen', handelingen. Je vindt de jongen leuk en je droom zegt dan zoiets van: op dat moment sta je op het punt om iets te doen met (= te veranderen aan) die sexuele zuiverheid. Dit beeld is er misschien om je bewust te maken dat op zo'n moment die zuiverheid kan veranderen.
Het is dan iets wat je zelf als het ware in de hand hebt. Of: wat je zo op het punt staat te gaan doen.

De zwarte handschoen heeft ook een betekenis. Ik weet niet welke. Misschien is het, dat hij je beschermt tegen de doornen. Maar dan is er ook nog de kleur zwart, die een betekenis moet hebben. Het zou kunnen dat de stijl van kleden van de zwarte handschoen een symbool is voor een bepaalde (sub-)cultuur. Waarin bijv zwarte handschoenen (en ander zwart) gedragen wordt. In dat geval zou de droom laten zien, dat het in deze levensstijl is, dat je zuiverheid kan veranderen. Wat een nogal ingrijpende gebeurtenis is.

Het slapen zie ik hier weer als geestelijk slapen (en geestelijk wakker schrikken). Op het moment dat je de jongen leuk vindt sliep je (?), dan zou je op dat moment geestelijk slapen. Het vliegtuig verandert van richting in die scherpe bocht. Dat staat misschien voor dat je fantasieën dan heel plotseling 'een andere kant opgaan'.
Je schrikt dan wakker - geestelijk, dus. En de doorn komt in je hand terecht.
Het doet dan dus pijn om die zuiverheid geestelijk in de hand te hebben. Of misschien is het: het doet dan dus pijn om op het punt te staan, iets aan die zuiverheid te veranderen. Misschien snap je zelf, waar het voor kan staan.

Dan lig je bij die jongen in zijn armen.
Het kan hier gaan om lichamelijk bij hem in de armen liggen, maar ook om geestelijk bij hem in de armen te liggen. Let eens op wat je op dat moment voelde.
Hij stelt je dan gerust.

Je zag niet of jullie de grond raakten, wel dat de witte roos uit je handen viel, op de grond.
Het kan betekenen, dat je het nu niet meer zelf in je eigen hand had, te beslissen over je zuiverheid.
Het kan ook betekenen, dat je je nu veel minder bewust was van je zuiverheid en hoe het daarmee verder zou gaan. Omdat de roos uit je zicht raakt wanneer hij op de grond valt.
Dat zou dan staan voor dat hij geestelijk uit je zicht raakt. Dat je er niet meer op let, dat je zuiverheid op dat moment in het geding is. Wanneer je in zijn armen ligt en hij je geruststelt.

---

Ik heb dus het idee, dat je droom je wil waarschuwen dat je op zo'n moment het zicht, de controle of de beschikking over je eigen zuiverheid kwijt kunt raken. Wanneer je (geestelijk of lichamelijk) in de armen terechtkomt van een jongen die je leuk vindt.
Op zulke momenten denk je aan de mooie kanten, aan de mooie gevoelens die je voor elkaar hebt. En zie je je andere gevoelens niet meer.
Dromen maken je vaker bewust van iets waarvan je je niet bewust bent. Alleen als je je ook hiervan bewust bent, kun je zelf een vrije keuze maken. Als je er niet aan denkt, is er geen keuze en misschien vind je het dan later vervelend dat je er op dat moment niet bij stilstond.
Als ik er niet naast zit met mijn uitleg, dan wil je droom je op zo'n manier helpen.

fantaseren

Zoals je ziet, gebeurt dit alles op het moment dat je aan het fantaseren bent. De droom laat zien, dat er zo nuttige informatie in je fantasieën zit.
Het kan zijn dat je niet altijd moet fantaseren. Maar het fantaseren zelf is in ieder geval niet 'slecht'.
Er zit vaak informatie in je fantasieën die nuttig voor je kan zijn. Zoals deze, bijvoorbeeld.

---

Peter.

* deze droomverklaring kan goed zijn, half goed of helemaal fout *
* maak daarom zelf uit wat je wel en niet gelooft *

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00