Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-11-2024, 19:50:59

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15-01-2009, 22:45:13 
Groentje
Groentje

In hoeverre is de geestelijke gezondheid afhankelijk van het lichaam ?

Is er een 100% gelijkenis tussen de gezondheid van het lichaam en die van de geest en is het dus mogelijk de geest te genezen door het lichaam te genezen, of kan een zieke geest ook ontstaan en voortbestaan in een gezond lichaam ?

En dan nog, wat is gezond ? Ben ik gezond als mijn conditie mij niet in staat stelt een half uur hard te lopen ? Ben ik gezond als ik ongelukkig ben ?

Wat is gezondheid eigenlijk ???

Welke methoden zijn er om te testen in hoeverre een mens gezond is, zowel lichamelijk als geestelijk (ik heb geen zin dat zelf uitgebreid uit te zoeken, misschien iemand anders wel ?)

Ik heb een antroposofische huisarts, hij zegt dat mijn gebrek aan energie en last van m'n lijf te maken hebben met de psychische problemen. Mijn bloed is gezond. Ik had anorexia en daarna kreeg ik last van paniek en angstklachten, daarvoor was ik meer gevoelloos. In hoeverre kan ik mijn problemen verhelpen dmv gezond eten en leven ?

Dit is niet het hele verhaal, dus ik zal de reacties ook met een korrel zout nemen, ik bedoel, niemand kan hierop gebaseerd een betrouwbare respons geven natuurlijk. Maar goed, dat daargelaten, ik ben benieuwd wat anderen over bovenstaande denken.

Jasje

BerichtGeplaatst: 18-01-2009, 12:08:18 
Reus
Reus

Psyche en lichaam zijn verbonden met elkaar. Dat spreekt voor zich. Even logisch is het dan dat ze met elkaar in interactie staan en dus een wisselwerking hebben.

Aangenomen dat de psyche via de zenuwen werkt (de hersenen zijn een massa van zenuwcellen en axonen), is het ook logisch. Immers, alle plekken in je lijf is met alle andere plekken verbonden d.m.z. zenuwuiteinden. Hersenen > hersenstam > ruggenmerg > zenuwbanen > zenuwuiteinden. Zodoende heeft de resorbtie van voedingsstoffen in je darmen en je algehele stofwissling invloed op je psyche. Zenuwcellen willen per slot van rekening ook hun dagelijkse portie glucose, vetzuren etc.
Een (erg) vervuild darmstelsel, bijvoorbeeld, kan leiden tot depressieve klachten. Andersom kan b.v. psychische stress leiden tot fysieke klachten, zoals haaruitval.
Psyche > zenuwen > weefsels van je lijf.

Wat gezondheid is valt moeilijk te definiëren. In het woordenboek staat bijvoorbeeld 'niet ziek'. Ziek is datgene wat we niet willen en als afwijkend beschouwen. Gezond is dan dus datgene wat we als de norm zien. Dat geldt ook voor geestelijke dingen, want in sommige landen wordt homoseksualiteit als 'ziek' gezien.
Omdat het als 'afwijkend' beschouwd wordt, heeft dat kunnen leiden tot het onderdrukken van symptomen zoals we dat vandaag de dag doen: pil erin rammen, weg klacht en weer doorsjouwen. Hiermee wordt in wezen voorbij gegaan aan het feit dat 'ziekte' juist een dankbaar signaal van het lijf kan zijn waarmee te kennen gegeven wordt dat de patronen die je tot dan toe volgde niet goed zijn, voor je lichaam of geest, of beide. De verkeerde eetgewoonten, woonomstandigheden, te veel werken, noem maar op. Eigenlijk is ziekte dus ook een kans tot inzicht, hoe vervelend of erg het dan ook kan zijn.

BerichtGeplaatst: 18-01-2009, 23:54:03 
Feniks
Feniks

Onlosmakelijk met elkaar verbonden...

Gaat het niet goed met het lijf... dan gaat het niet goed met je geest
gaat het niet goed met je geest... gaat het niet goed met je lijf...

s (vrijwel) altijd zo

En aan de andere kant... Angst maakt ook ziek (maar dat grijpt weer terug op wat ik net zei) Hoe drukker men zich maakt over de lichamelijke gesteldheid hoe zieker je wordt... ookal had je eerst niets...

Er is zelfs een geestelijke ziekte waarbij mensen zichzelf of hun kinderen ziek wanen... dat heet Munchhousen syndrome (op zichzelf) of Munchhousen syndrome by proxy (op het kind)

De geest is een sterk en soms dodleijk wapen... Ik wou dat mensen dat meer beseften... dan zou het inzicht in ziekten een stuk duidelijker worden

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 19-01-2009, 18:06:07 
Moderator
Moderator

Dat doet me denken aan een verhaal dat mijn engels docente vorig jaar vertelde.
Het ging over een jongen die met de trein mee ging. Hij had geen kaartje dus was hij in de vrieskar zegmaar geklommen. Hij kreeg het steeds kouder en toen hij wilde uitstappen zat de deur opslot. Hij heeft daar de hele nacht gezeten en de volgende dag vonden ze hem doodgevroren, terwijl de vriesstand niet eens aan stond en het was niet eens zo mega koud buiten.
Hij had alles dus zichzelf aangepraat.

Beetje onduidelijk ik weet het o.o kan het me niet echt meer herinneren, is meer dan een jaar geleden.

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00