Hey hallo,
He bah, wat vervelend allemaal zeg!
Lijkt me echt geen lolletje...
Kan niet zeggen dat ik zelf paniekaanvallen heb. Helaas heeft mijn zus wel een hele periode gehad waarin alles eigenlijk teveel was en waarin zij sterk panisch kon reageren. Hier is echt een hele tijd over heen gegaan. Zij heeft geen anti depressieva voorgeschreven gekregen maar wel bepaalde kalmerende tabletten. Ook om te kunnen slapen, iets wat na een maand ook maar niet echt lukte... Bizar gewoon eigenlijk... een maand lang niet kunnne slapen...
Mijn zus heeft in die periode die aan haar paniek aanvallen vooraf ging en paar verlies ervaringen opgedaan, had het idee de regie over haar leven kwijt te zijn en kon moeilijk keuzes maken... Deze drie dingen zorgden ervoor dat ze uiteindelijk 'klem kwam te zitten' in zichzelf en haar denken waardoor ze echt doordraaide. Bepaalde niet reëele gedachten had en het moeilijk vond om ook maar iets gedaan te krijgen. Ik geloof ze was een jaar of 27/ 28 toendertijd...
Ondertussen is ze 33, woont samen met een hele lieve jongen en heeft een leuke baan... Het heeft allemaal tijd nodig gehad en ze heeft met een paar dingen ook echt gelukt gehad ( zoals die baan die haar werd aangeboden ondanks haar toestand).
Al met al is het helemaal goed gekomen met haar...
Ik zelf ken het gevoel wat je omschrijft ( het dichtzitten van de keel en zogauw je slikt overgeven of het gevoel van overgeven) heel goed! Ook het drukkende gevoel op de borst is me bekend. Toch denk ik dat dit samen hangt met je spanningen vanuit je panische reacties.
Ik heb zelf een heftige tijd doorgemaakt van mn 21ste tot mn 24ste en heb veel spanningsgerelateerde klachten gehad in die tijd. Zelfs allerlei maag en keel onderzoeken gehad om vast te stellen of er echt iets in n keel vast zat of niet... wat denk je? Zat allemaal tussen mn oren...
Hartsikke gezonde keel, harstikke gezonde maag en mn hart.. ja, schijnt dat die soms wat onregelmatig is maar niets hiervan was reden voor de arts om verder onderzoek te doen.
Je psychische toestand en manier van copen is erg bepaald voor je algehele toestand. Zorg dat je weer je hoofd op orde krijgt ( waar ik niet mee bedoel dat je nu gek zou zijn...
) overwin je angsten die onderliggend zitten en je zult zien dat je lichaam ook beter ontspant en gezonder wordt...
Je lichaam en diens gezondheid is je grootste goed!
Succes!
Liefs, binnenspiegel...