laten we zeggen dat ik ge'roken' heb aan het stimulerende spectrum van de moderne genotsmiddelenlijn. Ik doe dit nu al 3 jaar niet meer overegens. daarnaast zijn de caffeïne, nicotine en alcohol nog wel deel van mijn leven.
alhoewel ik het eens ben met de dingen die brenda zegt over het gebruik van drugs in de moderne wereld moet ik toch reageren op haar uitspraak over "gelukscellen", deze bestaan namelijk niet.
het is misschien een lastig verhaal maar ik doe mijn best
de hersenen bestaan uit zenuwcellen (neuronen). tussen deze zenuwcellen zit een kleine ruimte, de Synaps genaamd. omdat de zenuwcellen niet écht met elkaar verbonden zijn hebben ze iets nodig wat er voor zorgt dat ze de boodschappen die zij aan elkaar door willen geven toch kunnen geven. deze communicatie wordt gedaan door middel van neurotransmitters. de neurotransmitters kan je zien als kleine boodschappenjongens die heel hard roepen wat de zenuwcel ze heeft opgedragen. elke zenuwcel heeft plaatsen waar hij dingen mee kan 'roepen' en plaatsen waar hij dingen mee kan 'horen'. De boodschap die de neurotransmitter uitgilt wordt maar door een hoeveelheid verschillende cellen 'gehoord'. de cellen die de boodschap kunnen 'horen' zullen (mits ze gezond zijn) reageren door te doen wat ze wordt gevraagd.
een voorbeeld hiervan het bewegen van de hand.
je wilt wat pakken (daarvoor begint het eigenlijk al) je motorisch centrum in je hersenen maken neurotransmitters aan die roepen wat de hand precies moet doen. de neurotransmitter roepen de informatie naar alle kante van je lichaam en de zenuwen in en rond je hand reageeren omdat zij de juiste 'oortjes' (receptoren) hebben om de boodschap te verstaan. de goede zenuwen geven de spieren de opdracht te bewegen en voila, de hand beweegtja het klinkt vaag maar er komt nog meer
bij het innemen van een drug kunnen er (afhankelijk van de drug die je neemt) verschillendedingen gebeuren met de zojuist beschreven neurotransmitters.
1. sommige drugs zorgen ervoor dat er
méér neuratransmitters van een bepaalde soort worden aangemaakt
2. sommige drugs zorgen ervoor dat er
mínder neurotransmitters van een bepaalde soort worden aangemaakt
3. sommige drugs
doen een bepaalde neurotransmitter
náer zijn nog meer manieren waarop drugs de neurotransmitter-huishouding beïnvloeden maar ik kan wel blijven typen
lees er maar s een boek over
deze werking zorgt er dus voor dat als bijvoorbeeld de neurotransmitter Dopamine éxtra wordt geproduceerd naar aanleiding van het gebruik van een drug je de effecten van de neurotransmitter Dopamine extra sterk zal voelen. Dopamine speelt een grote rol bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn en wordt bijvoorbeeld door het lichaam extra aangemaakt bij het hebben van prettige seks.
pffff. ik hoop dat dit niet een té verwarrend verhaal is. ik heb niet alles beschreven omdat dat schier onmogelijk is
als er aanvullingen zijn wil ik ze graag horen.. ik ben zeer vóór kennis over het eigen lichaam!!