Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-11-2024, 21:10:30

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11-08-2010, 14:34:42 
Kabouter
Kabouter

Hey lieve mensen

Graag zou ik jullie advies krijgen ivm mijn "aandoening".

Zo'n anderhalf jaar geleden kreeg ik van de dokter te horen dat ik spastische darmen heb. In het schoon Nederlands heet dat 'prikkelbare darm syndroom". Tot voor kort had ik weinig last hiervan. Op stress momenten zoals bij examens en dergelijke kon ik al eens gigantische buikpijn krijgen, maar vermits ik erop voorzien was vermeed ik dan meestal koolzuurhoudende dranken, wat het probleem grotendeels voorkwam op zulke momenten. Indien ik toch last kreeg nam ik een dafalgan(pijnstiller) en daarmee was de kous af.

Nu, de laatste maanden had ik heel veel pijn in mijn rug, steken in mijn buik etc. Zo erg zelfs dat ik onlangs een bezoek bracht aan de spoedafdeling van het ziekenhuis omdat de pijn niet te harden was. Daar vonden ze niets alarmerends, ze noemden enkel de mogelijke oorzaken van de pijn op. Aanvankelijk dacht ik dat het kisten op mijn eierstokken waren, en een bezoek aan de gynaecoloog staat dan ook op het programma. Nu kwam ik daarstraks bij de huisarts en na een onderzoek vertelde ze me dat ze vermoedt dat het opnieuw mijn darmen zijn. De pijn situeert zich immers hoger dan mijn eierstokken, en de onderzoeken uit het ziekenhuis sluiten andere dingen al uit. Met andere woorden, mijn darmen protesteren, en nog niet zo'n klein beetje. De pijn nu is in niets te vergelijken met wat ik voorheen ervaarde. Ik ga er dus vanuit dat ik mijn voedingspatroon serieus moet aanpassen, om hier vanaf te komen.

Opzoekingswerk op internet (leve google) leert me dat het eten van oplosbare vezels een positieve invloed heeft op PDS. Echter, ik vind geen sluitende lijstjes over wat wel en wat niet. Zo staat er ergens dat appels goed zijn, terwijl het andere het tegendeel beweert.
Dus hier komt mijn vraag: Is er hier iemand op het forum die me hierin raad kan geven?
Het zou fijn zijn om te weten of ik bijvoorbeeld druiven kan eten, want dat vond ik nergens terug. En zo zijn er nog wel meer voedingsmiddelen. Uiteraard heb ik al wat algemene info gevonden, maar tips van ervaren mensen kunnen handig zijn.

Alvast bedankt.

Greetz

Babe

BerichtGeplaatst: 11-08-2010, 21:12:00 
Feniks
Feniks

Ha Babe,

Wat vervelend... Ik heb ook even wat rond zitten kijken voor je en vond dit artikel. Het is erg uitgebreid in zijn beschrijvingen maar ik weet niet wat de waarde is van de tekst...

http://home.tiscali.nl/passendevoeding/pds.html

Hierin staat dat druiven en rozijnen onoplosbare vezels bevatten en dus niet te veel gegeten mogen worden.

Misschien is een bezoek aan de diëtiste gewenst?

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 11-08-2010, 21:38:00 
Kabouter
Kabouter

Hey truitje

Dankje voor je reactie, ik ga de link eens bekijken. Ja , een bezoek aan de diëtiste, dat had ik ook al bedacht. Alleen , het is zo kostelijk allemaal he.

greetz

Babe

BerichtGeplaatst: 12-08-2010, 09:18:25 
Nimf
Nimf

als ik het geld had zou ik het wel gewild de rekeningen betalen :/ maar ik ben nog te jong om te werken waardoor ik niet genoeg geld ervoor hb

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie

BerichtGeplaatst: 13-08-2010, 13:55:22 
Feniks
Feniks

Ja dat is inderdaad niet iets wat je zomaar even rond hebt slingeren... Zeker niet als je niet zeker weet of het aan de voeding ligt.

Wat lief van je Ewout, dat je iemand wilt helpen op die manier. Ik denk dat je berichtje al een hoop goed doet :)

Positieve gedachten!!

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 13-08-2010, 18:30:54 
Kabouter
Kabouter

truitje schreef:
Ha Babe,

Wat vervelend... Ik heb ook even wat rond zitten kijken voor je en vond dit artikel. Het is erg uitgebreid in zijn beschrijvingen maar ik weet niet wat de waarde is van de tekst...

http://home.tiscali.nl/passendevoeding/pds.html

Hierin staat dat druiven en rozijnen onoplosbare vezels bevatten en dus niet te veel gegeten mogen worden.

Misschien is een bezoek aan de diëtiste gewenst?

Truitje , nogmaals bedankt voor je link. deze bevat inderdaad wel nuttige info. Thnxs

BerichtGeplaatst: 13-08-2010, 18:31:51 
Kabouter
Kabouter

Ewout-Vandaele schreef:
als ik het geld had zou ik het wel gewild de rekeningen betalen :/ maar ik ben nog te jong om te werken waardoor ik niet genoeg geld ervoor hb

Ewout, das ontzettend lief van je. dank je wel.

Greetz

Babe

BerichtGeplaatst: 16-08-2010, 17:42:36 
Groentje
Groentje

Ik had ook een spastische altijd overprikkelde darm met vele nare gevolgen en volg sinds enige tijd een dieet namelijk:

http://www.scdiet.nl/

Diëtisten hebben mij nooit kunnen helpen.
Dit dieet heeft me wel goed geholpen en ik volg het vrij trouw.

BerichtGeplaatst: 16-08-2010, 21:14:09 
Kabouter
Kabouter

Hey, dank je voor de tip, maar het lijkt me wel vrij drastisch. NU, hoe dan ook, ik neem de tip zeker mee als het dieet dat ik nu volg, geen oplossing blijkt ( gelukkig lijkt het wel aan te slaan). Hoe dan ook, heb ik enkele praktische vragen. Als je geen aardappelen, noch rijst mag, wat eet je dan ter vervanging hiervan? En ik las dat melk niet mag, maar soja eveneens ook niet. Wat neem je dan ter vervanging als je bijvoorbeeld zeg maar witte saus wil maken, of pudding of iets anders? of is sojamelk wel toegestaan?

greetz

Babe

BerichtGeplaatst: 17-08-2010, 08:08:37 
Nimf
Nimf

mijn oudere broer heeft ongeveer hetzelfde zoals jij maar dan niet spastisch maar dan een verzwakte imuun systeem van de darmen waardoor hij er soms last van heeft, zijn dieet bestaat

geen tomaat geen look geen melk geen kazen geen verwerkt vlees(dus geen gehakt salami hesp, behalve gerookte hesp mag wel)geen paprika dat soort groente, aardappelen mag je wel eten hoor, pudding liefst niet want daar zit bloem in dat soms het eten zwaar maakt, geen witte saus, gestoomde spinazie zonder saus smaakt heel lekker als je een beetje zout opdoet, en gestoomde brocoli hetzelfde, geen bloemkool nemen want dat smaakt echt slecht zonder witte saus.

ik denk dat je beter naar het ziekehuis gaat en testen laat nemen wat je niet mag eten ofso. en een dieetist van

en soyaroom mag je wel nemen als vervangings middel, al die soya producten mag je innemen

en als ontbijt kan je misschien zone soya yoghurt potje met vanille smaak of naar keuze
met brood en soyaboter enzo en wat je wel mag eten enzo,

maarja ik maakte deze post op om je te helpen maar jammer genoeg ben ik geen dokter of dieetist want dan had ik je volledig gratis geholpen :/ dan nam ik de kosten op mij

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

BerichtGeplaatst: 17-08-2010, 18:43:42 
Groentje
Groentje

Babe schreef:
Hey, dank je voor de tip, maar het lijkt me wel vrij drastisch. NU, hoe dan ook, ik neem de tip zeker mee als het dieet dat ik nu volg, geen oplossing blijkt ( gelukkig lijkt het wel aan te slaan). Hoe dan ook, heb ik enkele praktische vragen. Als je geen aardappelen, noch rijst mag, wat eet je dan ter vervanging hiervan? En ik las dat melk niet mag, maar soja eveneens ook niet. Wat neem je dan ter vervanging als je bijvoorbeeld zeg maar witte saus wil maken, of pudding of iets anders? of is sojamelk wel toegestaan?

Ze hebben een forum waarop dat soort dingen besproken worden.
Die mensen die het dieet moeten volgen eten doorgaans wel vis, vlees en eieren [ikzelf niet].

Voor de koolhydraten ben je aangewezen op alles wat van een vrucht komt zoals dus vruchten, gespikkelde bananen, vruchtensappen, dadels, dadelsiroop, echte dure honing van een imker die zijn bijen geen suiker voert, rozijnen, krenten [gedroogde vruchten i.h.a.], dus zeg maar de natuurlijke suikers die de mens van nature tot zijn beschikking had.
Voor je eiwitten mag je in dit dieet je eigen yoghurt maken [moet minstens 24 uur op een bepaalde temperatuur rijpen om alle lactose=melksuiker af te laten breken], bepaalde kazen kun je eten en een soort broden of muffins bakken van amandelmeel, ook andere noten kun je eten.
Maar aan veel dingen kun je pas beginnen als je darmen wat geheeld zijn, ze hebben een introductiedieet voor als je start.

Ik eet zelf veel avocado, paranoten en walnoten omdat die rijk zijn aan voedingsstoffen.
Peen eet ik bij iedere warme maaltijd, aangevuld met groenten en gebakken taugé.
Soya is niet toegestaan omdat het net als bij andere bonen te moeilijk verteerbaar is.
Het is wel radicaal ja, maar ik heb nu tenminste weer iets van een leven.

Dit dieet is voor mensen die een probleem hebben met de afbraak van complexe suikers zoals bij zetmeel [in granen, brood,aardappelen, etc.], of gewone fabriekssuiker en die daardoor een permanent verstoorde darmflora hebben.

BerichtGeplaatst: 03-09-2010, 21:14:38 
Kabouter
Kabouter

zier schreef:
Babe schreef:

Ze hebben een forum waarop dat soort dingen besproken worden.
Die mensen die het dieet moeten volgen eten doorgaans wel vis, vlees en eieren [ikzelf niet].

Voor de koolhydraten ben je aangewezen op alles wat van een vrucht komt zoals dus vruchten, gespikkelde bananen, vruchtensappen, dadels, dadelsiroop, echte dure honing van een imker die zijn bijen geen suiker voert, rozijnen, krenten [gedroogde vruchten i.h.a.], dus zeg maar de natuurlijke suikers die de mens van nature tot zijn beschikking had.
Voor je eiwitten mag je in dit dieet je eigen yoghurt maken [moet minstens 24 uur op een bepaalde temperatuur rijpen om alle lactose=melksuiker af te laten breken], bepaalde kazen kun je eten en een soort broden of muffins bakken van amandelmeel, ook andere noten kun je eten.
Maar aan veel dingen kun je pas beginnen als je darmen wat geheeld zijn, ze hebben een introductiedieet voor als je start.

Ik eet zelf veel avocado, paranoten en walnoten omdat die rijk zijn aan voedingsstoffen.
Peen eet ik bij iedere warme maaltijd, aangevuld met groenten en gebakken taugé.
Soya is niet toegestaan omdat het net als bij andere bonen te moeilijk verteerbaar is.
Het is wel radicaal ja, maar ik heb nu tenminste weer iets van een leven.

Dit dieet is voor mensen die een probleem hebben met de afbraak van complexe suikers zoals bij zetmeel [in granen, brood,aardappelen, etc.], of gewone fabriekssuiker en die daardoor een permanent verstoorde darmflora hebben.

Nogmaals heel erg bedankt voor je info. Het is lief dat je me zoveel tips geeft. Gelukkig schijn ik het niet zo zwaar te hebben, want nu ik enkele weken verder ben weet ik al goed wat ik wel of niet kan hebben. Ik heb schijnbaar geen moeite met de zetmelen want ik vedraag aardappelen wel en sojaproducten ook.

Ik hoop dat dat ook zo blijft

@ ewout, ook dank je voor jou tips, ik denk dat het bij mij soortgelijk is als bij je broer. IK merk dat melk me niet zo geweldig valt, maar ik ga nu sojaprodukten proberen, en verder zie ik het wel. ik wil nog graag leven, en ik eet zo graag dat al het lekkere eten bannen en deel fun uit mijn leven weghalen zou betekenen. Ik probeer dus nu zoveel mogelijk mijn darmen te sparen om dan af en toe toch iets te eten wat eigenlijk niet mag.

Hoe dan ook, aan iedereen zil ik echt dank je zeggen voor de tips. Ik was aanvankelijk echt niet optimistisch over de diagnose, maar dankzij de tips van ieder van jullie ben ik er toch weer vrolijker op geworden.

kissssssss

Babe

BerichtGeplaatst: 04-09-2010, 08:33:59 
Nimf
Nimf

babe this slimmer als je iets wilt eten wat je normaal gezien niet mag eten en je wilt de volgende keer nog eens iets eten wat je niet mag laat daar een rustpauze van twee dagen tussen, want de eerste dag is voor herstellen wat kapot is gemaakt door die ene maaltijd en de tweede dag is voor verder herstellen van je darmflora

BerichtGeplaatst: 04-09-2010, 19:04:19 
Kabouter
Kabouter

Ewout-Vandaele schreef:
babe this slimmer als je iets wilt eten wat je normaal gezien niet mag eten en je wilt de volgende keer nog eens iets eten wat je niet mag laat daar een rustpauze van twee dagen tussen, want de eerste dag is voor herstellen wat kapot is gemaakt door die ene maaltijd en de tweede dag is voor verder herstellen van je darmflora

dank je dat is een goede tip

greetz

babe

BerichtGeplaatst: 05-09-2010, 07:06:59 
Nimf
Nimf

en je moet ook testen hoe zwaar het voedsel ligt op je maag, die je normaal gezien niet mag eten.
want als het meevalt dus klein beetje gevoel dan mag je het elke dag eten. maar ook weer niet overdrijven ermee

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00