De afgelopen jaren ben ik ook niet meer gevaccineerd tegen ziektes. Ik hoor mijn moeder nog zeggen wat voor onzin het toch eigenlijk is, dat het allemaal maar gedeeltelijk helpt. En ik moet zeggen, als ik hoorde waarvoor het allemaal was en dan van een aantal onderzoeken hoorde, ben ik blij dat ik niet zomaar voor bepaalde dingen ben gevaccineerd (nou moet ik wel zeggen dat ik er tot ik dit topic las nooit echt bewust bij heb stilgestaan).
Als kind ben ik wel tegen het een en ander gevaccineerd. Ik kan me niet meer herinneren voor welke ziektes dat was, maar ik meen dat het nog jaarlijks wordt gedaan voor heel veel kinderen van een bepaalde leeftijd.
Wat ik me nog wel goed kan herinneren, is dat er een paar jaar terug en heel aantal meiden zouden worden gevaccineerd tegen baarmoederhalskanker. Meiden die in 1993 geboren werden kregen er automatisch bericht van. Als een aapje uit 1992 kreeg ik er niet automatisch bericht van - ik hoorde het via mijn klasgenoten. Natuurlijk vroeg ik die middag aan mijn moeder waarom ik er niet voor werd gevaccineerd. Ze zei dat het maar deels hielp, en dat je dus nog steeds kans maakte om baarmoederhalskanker op te lopen. Het zou dus eigenlijk niet uitmaken of je ertegen ingeënt was of niet. Dat heeft nogal indruk gemaakt.
Toen de Mexicaanse griep rondging ben ik ook nergens voor ingeënt. Ik besloot gewoon dat ik niet ziek zou worden
Is ook niet gebeurd.
Wat vind ik nou van vaccineren? Goed idee als het zeker is dat het helpt, maar ik vraag me echt af wat het nut ervan is als het maar "deels" helpt.
Ik begin me nu ook af te vragen waarom je je dan überhaupt kunt laten vaccineren...
Ik wil hier ook nog even op reageren:
Ewout-Vandaele schreef:
in belgie mag je wel alternatieve geneesmiddelen gebruiken en heel die boel, er zijn zelfs mensen die daarvoor studeren
maar ze zijn verplicht je eerst te vragen of je bij de klassieke geneeskunde al geweest bent, in belgie is alternatieve geneeskunde moet het altijd de tweede optie zijn
wat eigenlijk soms jammer is..
Hier is dat toch ook zo? Ik heb niet zo veel verstand van de verhoudingen tussen medische en alternatieve geneeskunde, maar ik ben heel blij dat de medische geneeskunde hier vaak als eerste optie gebruikt wordt. Ik vond het eerst ook jammer dat de alternatieve geneeskunde niet de eerste optie was in Nederland, maar als dat wel zo zou zijn, was ik nu blind geweest. De medische geneeskunde heeft mijn zicht gered en daar ben ik het eeuwig dankbaar voor.
Overigens denk ik dat je hier zelf bepaalt wat jou eerste optie is. Als je rugklachten hebt kun je er bewust voor kiezen of je liever naar een masseur of liever naar een arts gaat, dat kun je zelf het beste aanvoelen.
Correct me if I'm wrong - zoals ik al zei: ik heb niet veel verstand van de verhoudingen (verhoudingen? zeg ik dat goed?) tussen de medische en alternatieve geneeskunde hier.