Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-11-2024, 15:24:06

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Fotografisch Geheugen
BerichtGeplaatst: 09-01-2009, 16:41:14 
Groentje
Groentje

Hallo allemaal, het is misschien geen spirituele vraag maar: Wat is een fotografisch geheugen nou precies?
Want ik kan wel herinneringen van toen ik klein was weer in detail terughalen (omdat ik het als een 'plaatje' voor me zie), en ik kan redelijk goed onthouden, woordjes voor schoolproefwerken (talen) leer ik erg snel (sommige vrienden zitten namelijk uren te blokken terwijl ik het dan al in een halfuur ken) (jammer dat ik niet zo goed wiskunde kan aangezien dat snappen is en niet stampen :p) vooral als iets me interesseert kan ik het heel goed onthouden, als ik in een boek zit (niet letterlijk haha) dan lijkt het net of ik in het verhaal heb gezeten (als ik op kijk doet het licht zowat pijn aan mijn ogen haha) omdat ik dat ook heel echt beleef (de woorden worden omgezet in beelden als ik iets lees zeg maar), ook kan ik beelden als een foto vasthouden in mijn hoofd, als ik een beeld wil onthouden bijvoorbeeld van een auto die ik ooit in Italië gezien heb van 2 jaar terug dan weet ik nog precies hoe die eruitziet, ik kan hem echter niet natekenen omdat ik niet goed kan tekenen :P , ook ken ik veel telefoonnummers uit mijn hoofd alleen dat is eerder een kwestie van onthouden denk ik, is dat de definitie van een fotografisch geheugen of is dat iets anders of is daar geen benaming voor/is het normaal?

- Lars

Laatst gewijzigd door Larsje1995 op 09-01-2009, 16:49:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichtenonderwerp: Re: Fotografisch Geheugen
BerichtGeplaatst: 09-01-2009, 16:48:58 
Feniks
Feniks

wikipedia schreef:
Fotografisch geheugen is een term die gebruikt wordt voor het vermogen beelden 'als een foto' op te slaan in het menselijk geheugen. Hoewel het bestaan van fotografisch geheugen ter discussie staat, lijken sommige autistische savanten in staat te zijn beelden perfect na te tekenen uit hun geheugen [1]. Het dient opgemerkt te worden dat de term betrekking heeft op de manier waarop herinneringen worden opgeslagen, niet op het algemene vermogen om informatie op te nemen. De benaming fotografisch geheugen is dus niet van toepassing op mensen die weliswaar een goed geheugen hebben, maar niet het vermogen om beelden afbeeldingsgewijs op te slaan.

Misschien heb je hier wat aan

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 09-01-2009, 16:50:03 
Groentje
Groentje

Dat lijkt er wel heel erg op ja :)
Wat is in jullie ogen de definitie van een 'fotografisch geheugen'? Denken jullie dat het te 'trainen' is?

@

spirituelejongeren.nl

BerichtGeplaatst: 09-01-2009, 17:05:21 
Feniks
Feniks

Het geheugen is te trainen. Maar een fotografisch geheugen (als het al bestaat) is aangeboren en dus niet te leren. Het is een geheel andere manier van informatie opslaan.

Waar de meeste mensen begrippen maken in het geheugen van de dingen die ze leren en zien maakt de mens met het fotografisch geheugen een plaatje van hetgeen hij wil herinneren. Waar wij dus een zin uit het geschiedenisboek herinneren en deze in verband leggen met andere dingen uit andere pagina's slaat de persoon met het fotografisch geheugen de bladzijde van het boek op en 'leest' de tekst in zijn of haar hoofd.

Het is dus niet per definitie een betere manier van herinneren...

wat interessante websites over het geheugen:

http://www.schouppe.net/wpl/psychologie ... deling.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geheugen_(mens)
http://www.geheugenwebsite.nl/frame1400.html

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 09-01-2009, 17:13:58 
Groentje
Groentje

Oké, maar bij mijn oma in de buurt woont iemand die weerberichten van de afgelopen 20 jaar uit zijn hoofd kent, maar zoiets heb ik dan weer niet. Die krijgt het labeltje 'autistisch' aangezien ze denk ik niet weten wat het is (maarja dat is mijn mening), als je aan hem vraagt wat het weerbericht van 15 jaar geleden was kan hij het zo opnoemen en als je het dan na checkt klopt het ook nog :shock:

@

spirituelejongeren.nl

BerichtGeplaatst: 09-01-2009, 17:38:34 
Feniks
Feniks

Ach, het is een moeilijke diagnose 'Autisme'.

Wat de mensen in jou buurt zeggen heeft een kern van waarheid. Een van de klassieke symptomen van Asperger is de enorme kennis van één bepaald onderwerp.

Het kan zijn dat hij het heeft (maar dan zou hij nog een boel andere symptomen moeten hebben). Of hij een fotografisch geheugen heeft hangt er van af. Heeft hij het bij alles of alleen bij het weerbericht? Als het alleen het weerbericht is is het geen fotografisch geheugen.

Het gaat om de maníer van info opslaan, niet om hoeveel info je op kan slaan en over welke periode van tijd.

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 09-01-2009, 17:46:54 
Groentje
Groentje

truitje schreef:
Ach, het is een moeilijke diagnose 'Autisme'.

Wat de mensen in jou buurt zeggen heeft een kern van waarheid. Een van de klassieke symptomen van Asperger is de enorme kennis van één bepaald onderwerp.

Het kan zijn dat hij het heeft (maar dan zou hij nog een boel andere symptomen moeten hebben). Of hij een fotografisch geheugen heeft hangt er van af. Heeft hij het bij alles of alleen bij het weerbericht? Als het alleen het weerbericht is is het geen fotografisch geheugen.

Het gaat om de maníer van info opslaan, niet om hoeveel info je op kan slaan en over welke periode van tijd.

Hij zal vast wel meerdere dingen kunnen onthouden, alleen ook als je hem een heel moeilijke som voorlegt die je met een rekenmachine moet doen kan hij heel snel uitrekenen en je het zo vertellen. En ze zeggen niet dat hij autistisch is maar dat hij een handicap heeft, de 'doktoren' zeggen autistisch.

@

spirituelejongeren.nl

BerichtGeplaatst: 10-01-2009, 18:50:11 
Reus
Reus

Van zoiets is sprake bij pasgeboren kinderen en de jonkies. Ze hebben een eidetisch geheugen (is dat hetzelfde?) omdat ze zoveel indrukken krijgen die ze dienen te onthouden. Later vergaat dit bijzondere leervermogen goeddeels.

BerichtGeplaatst: 11-01-2009, 16:10:58 
Moderator
Moderator

Mijn broertje heeft het syndroom van asperger. Wat Larsje zei over dat snel dingen kunnen uitrekenen kan mijn broertje ook. Mijn broertje onthoud altijd dag indelingen omdat hij altijd precies wil weten wat er gaat gebeuren, dat hoort bij zijn autisme. Als ik hem vraag wat we toen in Amerika hebben gedaan op dinsdag dan kan hij me precies vertellen wat we hebben gedaan (dat was in 2005). Misschien komt het ook dat die kennis van je buurvrouw dat heeft, die drang om controle te hebben en zich daarom zo op het weer focust.

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders

BerichtGeplaatst: 12-01-2009, 21:05:34 
Groentje
Groentje

Seih schreef:
Mijn broertje heeft het syndroom van asperger. Wat Larsje zei over dat snel dingen kunnen uitrekenen kan mijn broertje ook. Mijn broertje onthoud altijd dag indelingen omdat hij altijd precies wil weten wat er gaat gebeuren, dat hoort bij zijn autisme. Als ik hem vraag wat we toen in Amerika hebben gedaan op dinsdag dan kan hij me precies vertellen wat we hebben gedaan (dat was in 2005). Misschien komt het ook dat die kennis van je buurvrouw dat heeft, die drang om controle te hebben en zich daarom zo op het weer focust.

Hmm, ik denk dat ze het labeltje autisme krijgen maar dat ze eigenlijk gewoon zwaar hoogbegaafd zijn?

@

spirituelejongeren.nl

BerichtGeplaatst: 12-01-2009, 21:08:19 
Moderator
Moderator

volgens gedragspsygiaters en weet ik veel waar die allemaal is geweest is die hoogbegaafd maar niet mega en heeft ie het syndroom van asperger.

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders

BerichtGeplaatst: 22-01-2009, 22:14:52 
Groentje
Groentje

larsje, wat jij beschrijft dat je waarneemt komt precies overeen met mijn eigen belevingen.
Ik heb nooit gedacht dat ik een fotografisch geheugen had, ik dacht dat iedereen zo leerde of dacht. Tot mijn huisgenootje op een gegeven moment vroeg of ik een fotografisch geheugen had. Ik antwoorde erop dat als dat zo was dat ik beter had kunnen leren.
Het heeft me wel aan het denken gezet. Ik kon super goed leren, als ik er de concentratie voor kon vinden. Ik kan alleen dat heel snel onthouden waar ik interesse in heb of zoals telefoonnummers is dat gewoon handig. Al zeg jij dat wiskunde een kwestie van snappen is. Ik kon wiskunde ook heel snel begrijpen maar ik wilde het niet, het trok mijn interesse niet en heb er nooit iets aan gedaan. Ik ben zelfs heel slecht in simpele tafeltjes omdat ik mijn hersenen daar nooit voor prikkel...ik grijp naar mijn rekenmachine voor het gemak.
Mijn huisgenootje is ervan overtuigd dat ik toch een fotografisch geheugen heb. Voor mij is het zoals eerder hier ookal gezegd allemaal relatief. Ik denk niet dat er een echt definitie voor bestaat, ik geloof dat het voor iedereen weer anders is. Wil je er toch een naamplaatje aan geven denk ik dat jij en ik misschien wel onder de noemer fotografisch geheugen vallen. Maar erg belangrijk is het voor mij niet...

BerichtGeplaatst: 23-01-2009, 01:35:02 
Feniks
Feniks

Zoals ik eerder al aangaf is het fotografisch geheugen een hersenspinsel... een leuk idee maar nooit bewezen..

Als je het een naam wilt geven... als dat het doel is... Zeg dan dat je goed kunt leren en niet dat je een 'fotografisch geheugen' hebt.. .
Goed kunnen leren is ook heel wat waard...

Blijf bedenken wat je zegt als je een term in je mond neemt...

Douglas Adams

BerichtGeplaatst: 18-06-2009, 22:35:40 
Reus
Reus

ik schijn ook nogal een goed fotografisch geheugen te hebben
soms heb ik echt zo van hier ben ik al eens geweest
heel lang geleden maar dat was ik alweer vergeten
maar dan herken ik het weer

maar ja nutteloze informatie =P

BerichtGeplaatst: 19-10-2009, 18:55:28 
Dwerg
Dwerg

Volgens mij heeft iedereen dat wel Daydream.

Als je het over een fotografisch geheugen heb houd dat in het algemeen in dat je een foto kan maken van iets dat je ziet en later weer op kan vragen.
Zoals bv naar een binas boekje kijken voor 5 seconden, dichtslaan en dan later in je hoofd die bladzijde die je "gefotografeerd" heb kunnen bekijken in alle detail die je toen zag.

Het is heel zeldzaam aangezien de meeste mensen verbanden leggen en zo leren ipv iets als harde informatie op te slaan.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00