Haha, ik kan het niet laten om er weer op te reageren. Als dat niet goed is, hoor ik het wel: van jou of van de moderators!
Citeer:
Wellicht is instinct het juiste woord. Misschien is het een combinatie van. Dat 'wegstromen' klinkt heel logisch. Daarom helpt het denk ik ook als ik mijn teveel aan energie 'loslaat' (en dus laat wegstromen) zodat ik weer in evenwicht ben.
Ik heb de woorden
instinct en
intuïtie even opgezocht.
-
Intuïtie betekend eigenlijk 'aanschouwen/beschouwen'.
- Instinct betekend eigenlijk 'impuls/aansporing'.
Ik ga dus voor
instinct :)
Citeer:
Dé waarheid bestaat niet, heb ik me eens laten vertellen. Misschien is dat uiteindelijk wel dé waarheid. Maar zelfs dan zou dat dus niet waar zijn. En dat klopt dan weer omdat niet iedereen gelooft dat het zo is en iedereen de dingen anders ervaart in zijn eigen kleine wereldje.
Op mijn Hyves-pagina heb ik een blog staan over Waarheid, en die plaats ik nu hier:
Mijn visie is deze: Misschien is dé universele waarheid deze, dat er op deze universele waarheid na geen universele waarheid bestaat. Sommigen zeggen het als volgt: niets is zeker, en zelfs dit niet.
Verder kunnen we het misschien simpel houden.
Waarheid bestaat uit de delen 'waar' en 'heid'. Dat laatste is een achtervoegsel dat de staat van zijn uitdrukt, dus het waar zijn. Waarheid bestaat dus zodra iemand denkt dat het er is. Subjectief, maar het bestaat. De inhoud van waarheid daarentegen is een heel ander verhaal.
Verdere uitwerking van mijn stelling:
Dé universele waarheid is dus de zin waarin ik schreef dat er verder geen universele waarheid is. Dat bedoelde ik ook met het woordje 'deze'. De zinconstructie is dus wederkerend.
Dus: de universele waarheid is naar mijn mening deze, dat er op deze (in de zin omschreven) universele waarheid na, geen enkele universele waarheid bestaat.
Waar = echt = bij het juiste eind = gelijk hebben. Rood is rood, dat is een waarheid. En hoe maak je dat duidelijk aan een blinde? Klassieke muziek is muziek, anders dan pop (en misschien ook mooi), dat is waar. En hoe vertel je dat aan een dove?
Waarheid is een bevinding, en komt dus voort uit perceptie. Maar mijn geest, die alle data van de zintuigen in zich op neemt, is niet de jouwe. Subjectief dus.
Waarheid bestaat ook objectief, en dan wel in die zin, dat zij bestaat. De existentie ervan is objectief oftewel neutraal. De inhoud vind ik toch iets anders. Ik zeg dat de inhoud van waarheid subjectief is.
Bijvoorbeeld (misschien een dom voorbeeld): muziek is mooi. Welke muziek mooi is, ligt aan je smaak.
Er kan nog veel meer over gezegd worden
, en ongetwijfeld valt op bovenstaande iets aan te merken of toe te voegen. Tot zo ver mijn idee over waarheid.