Eigenlijk spreek je niet van 'vervuilde' voedingsmiddelen, maar van geraffineerde en gestandaardiseerde voedingsmiddelen. Dat is heel iets anders. Dit houdt namelijk in, dat door de industrialisatie en immensiteit alles dusdanig behandeld en geproduceerd word, dat veel van de essentiële voedingsstoffen verloren gaan. Daarbij worden we 'lui' gemaakt met allemaal kant-en-klare middelen, en dingen die mijlenver van de oorspronkelijke vorm af zijn komen te staan, zoals witte kadetjes en instant-chocolademelkpoeder enzovoort.
Zonder E-stoffen is het voor de westerse samenleving moeilijk om op zulke immense schaal te produceren, want alles moet wel houdbaar blijven e.d. Sommige van die stoffen zijn overbodig, maar omdat we nu eenmaal smaak en zoetigheid en een lekkere geur willen, stoppen ze het overal in. Uitgebreid onderzoek heeft aangetoont dat zo'n E-stof op zich helemaal niet schadelijk is, maar er is niets bekend over het stapeleffect van al die E-stoffen die we dagelijks binnenkrijgen (en die effecten zijn er denk ik wel).
Veel middelen die we in de supermarkt aantreffen hebben een zogehete verzurende werking op ons lichaam, en zijn daarmee min of meer de tegenpolen van basische producten, t.w. veel groente- en fruitsoorten, jonge, vochtige, onbewerkte en/of verse producten etc. Doorgaans kun je stellen dat alles wat oud, bewerkt en droog is, verzurend is. zuren zijn op zich niet erg, maar een teveel wel.
Over vitaminse en mineralen: deze komen van nature voor in de juiste verhouding en samenstelling (naar mijn weten
), en het heeft inderdaad lang niet altijd zin om een vitamine B-1 ergens in te stoppen. De hoeveelheid die je van één zo'n stof binnenkrijgt zegt namelijk bar weinig over de daadwerkelijke hoeveelheid die je opneemt in je darmen. En dit verhaaltje is heel complex.
Extra zeezout innemen lijkt mij persoonlijk niet aan te raden, tenzij je een hoge bloeddruk wilt. De gemiddelde westerling krijgt al veel meer dan de benodigde hoeveelheid zout binnen (dagelijks), dus extra inname... Al zou je eten koken zonder zout te gebruiken, dan krijg je nog ruimschoots genoeg zout binnen.
Wat heeft een mens nodig? Je kunt beter vragen: wat heeft een mens niet nodig. Een mogelijk antwoord zou kunnen zijn: koffie, chocolade, patat, pizza, gehakt, leverworst, kipkerriesalade, broodje haring, coca-cola, kaasbroodje, sausijzenbroodje, hotdogs, croisants, stokbrood, mona vruchtenkwark, liga evergreen etc etc.
Wat je nodig hebt? Gewoon groenten en fruit, en fatsoenlijk brood met fatsoenlijk beleg (jonge geitenkaas, honing, tomaat, pindakaas).
Het verhaal over voeding is echt eindeloos. Laat iemand me verbeteren als ik iets verkeerd heb.
Vriendelijke groetjes,
Vyumae